06 آذر 1401 - 08:53
ایبِنا بررسی کرد؛

همکاری‌های موفق بازار پول و سرمایه در دولت سیزدهم

کنترل نرخ سود بین‌بانکی و انتشار اوراق گام، از نمونه‌های موفق حمایت سیاست‌گذار پولی از بازار سرمایه است.
کد خبر : ۱۴۳۳۵۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، هفتم آبان ماه بود که سازمان بورس و اوراق بهادار از بسته‌ای ۱۰ بندی حمایت دولت از بازار سرمایه خبر داد. یکی از مواردی که در این بسته به چشم می‌خورد، افزایش همکاری مشترک میان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی برای کنترل نرخ سود بین‌بانکی است. 

 

پیش‌تر رضا عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش همکاری میان بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره و اعلام کرده بود: برخورد سیاست‌گذار پولی با بانک‌های تجاری درخصوص کنترل نرخ سود بین‌بانکی آن‌ها مناسب بوده و بر حال و هوای این روز‌های بازار سرمایه تاثیر گذاشته است.

 

محمد نادعلی مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه نرخ بین‌بانکی با میانگین وزنی نرخ مبادلات بین بانک‌ها در هر روز محاسبه می‌شود، گفت: این نرخ در سایت بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود و بانک‌ها از این نرخ برای تنظیم رفتار خودشان در روز آینده استفاده می‌کنند. به دلیل نوسانی بودن این بازار، امکان کاهش یا افزایش شدید این نرخ در مدت کوتاه وجود دارد، بنابراین بانک مرکزی دامنه‌ای برای بازار بین‌بانکی تعریف کرده که این نرخ امکان افزایش و کاهش تا سقف و کف تعیین شده را نداشته باشد.

 

نادعلی با بیان اینکه نرخ بین‌بانکی از جانب بانک مرکزی کاملا تحت کنترل است، تصریح کرد: بانک مرکزی ایران نیز از سال ۹۹ این دامنه را برای نرخ بین‌بانکی در نظر گرفته و در حال حاضر این دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد تعریف شده و تاکنون نوسانی بیشتر از ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نیامده است.

 

مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته و برابر مصوبه دولت نرخ بین‌بانکی حدود ۲۰ درصد تعیین شد و میانگین این نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود و امسال نیز این نرخ با نوسان زیادی مواجه نخواهد شد و بانک مرکزی امسال هم اهداف مورد نظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بین بانکی در راستای حمایت از بازار سرمایه را اجرا می‌کند.

 

حمایت از بازار سرمایه با ابزار گام

 

کارشناسان معتقدند بانک مرکزی در یک سال اخیر رویکرد حمایتی مناسبی از بازار سرمایه داشته است. سید فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان کرد: راه‌اندازی ارز توافقی به صادرکنندگان این امکان را می‌دهد تا ارز خود را در بازار توافقی و با نرخ توافقی به فروش برسانند که این امر تاثیر قابل توجهی بر سود صادرکنندگان دارد و از آنجایی که عمده صادرکنندگان شرکت‌های پتروشیمی و فولاد هستند و در بورس حضور دارند لذا این اقدام تاثیرات مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به تسهیل انتشار اوراق گام در بازار سرمایه بیان کرد: این اقدام به تسریع و تسهیل تامین‌مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه کمک می‌کند و بانک مرکزی در بازار ریپو نرخ سود را در کانال مشخصی حفظ کرده، همچنین جلوی تخلفات بانک‌ها در پرداخت سود بیش‌تر از حد موردنظر را گرفته که تمام این موارد در راستای حمایت از بازارسرمایه صورت گرفته و در آن موثر بوده است.

 

در همین رابطه سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان کرد: شرکت‌های تولیدی برای اجرای عملیات، پروژه‌ها و برنامه‌های خودشان به نقدینگی نیاز دارند و همیشه نگرانی عدم تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه را داشتند که همین امر گاهی موجب کاهش تولید، سودآوری و بهره‌وری آن‌ها می‌شد؛ در نتیجه با کمبود آن کالا در بازار مواجه می‌شدیم که این مسئله به ضرر مردم نیز تمام می‌شد بنابراین ابزار گام توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شد و نکته مهمی که دررابطه با آن وجود دارد، تضمین و اعتبار بانکی به عنوان پشتوانه این اوراق است.

 

اخیرا بانک مرکزی برای تنوع بخشی به سبد سرمایه‌های مردم، اوراق سکه را در بورس کالا عرضه کرده است. اقدامی که می‌تواند به جذابیت بیشتر بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار کمک کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها