اقتصاد جهانی در انتظار شوک‌های بسیار سخت

به گفته یک اقتصاددان ارشد، رکود اقتصادی پیش روی جهان، به تغییر ساختاری عمیقی منجر خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۳۴۸۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، محمد الاریان هشدار داده که مایل هستیم چالش‌های اقتصادی را موقتی و برگشت‌پذیر ببینیم، اما این بار جهان به سمت تغییر اقتصادی و مالی عمیقی پیش می‌رود. الاریان مشاور ارشد اقتصادی آلیانز و مدیر عامل سابق شرکت بانفوذ PIMCO است. این اقتصاددان در تفسیری برای مجله فارین افرز نوشت که ترکیب فشار‌ها بر عرضه، سیاست انقباضی بانک مرکزی و شکنندگی بازار همگی بر رشد اقتصاد تاثیر می‌گذارند.

سه روند جدید به چنین تحولی اشاره دارند و احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی نتایج اقتصادی در چند سال آینده خواهند داشت که عبارتند از: تغییر تقاضای ناکافی به عرضه ناکافی به‌عنوان عقب‌نشینی بزرگ چند ساله بر رشد، پایان نقدینگی بدون محدودیت بانک‌های مرکزی و شکنندگی بالای بازار‌های مالی.

او معتقد است: این تغییرات به توضیح بسیاری از تحولات اقتصادی غیرعادی چند سال اخیر کمک می‌کند و احتمالاً با افزایش مکرر شوک‌ها، عدم اطمینان بیشتری در آینده ایجاد می‌کند. این اقتصاددان هشدار داد که این تغییرات بر افراد، شرکت‌ها و دولت ها، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهند گذاشت.

الاریان از فدرال رزرو آمریکا به ویژه به دلیل سرعت کم در تشخیص تأثیر مخرب تورم بر اقتصاد و سپس افزایش شدید نرخ بهره برای جبران زمان از دست رفته انتقاد کرد. وی همچنین گفت که بازارها، انتظار پول آسان از بانک‌های مرکزی داشته و اثر نادرست آن این بوده که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های مالی جهانی به مدیریت دارایی، سهام خصوصی و صندوق‌های تامینی، در میان سایر نهاد‌های کمتر نظارت شده سرازیر شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر