قیمت نفت کاهش یافت

با نگرانی از تقاضای سوخت چین، قیمت نفت کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۳۵۱۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از رویترز، قیمت نفت در مبادلات اولیه روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها از کاهش تقاضای سوخت در بزرگ‌ترین کشور واردکننده نفت خام چین با وجود محدودیت‌های سخت گیرانه کرونا کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۵ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به ۸۲.۷۴ دلار در هر بشکه در ساعت ۴:۴۳ صبح به وقت تهران رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۵۱ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش به ۷۶.۷۳ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته یک تحلیل گر: روند نزولی قیمت نفت در آسیا به دلیل نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین در حال گسترش است، در حالی که تاثیراعتراض‌های نادر آخر هفته نیز نگرانی از اقتصاد چین را افزایش داد. تحلیل گران چینی گفتند، اعتراض‌های خیابانی نادری که آخر هفته در شهر‌های سراسر چین به راه افتاد، علیه سیاست صفر ضد کووید رئیس جمهور شی جین پینگ و شدیدترین سرپیچی عمومی در طول فعالیت سیاسی او بوده است. پکن به سیاست صفر کووید پایبند است، در حالی که بسیاری از کشور‌های جهان اکثر محدودیت‌ها را برداشته اند.

سرمایه گذاران هم در آستانه جلسه کلیدی اوپک پلاس، در ۴ دسامبر محتاطانه عمل کردند. تحلیل گران گروه اوراسیا در یادداشت روز دوشنبه پیشنهاد کردند که کاهش تقاضا از چین می‌تواند اوپک پلاس را به کاهش تولید تحریک کند. به گفته یک تحلیل گر اوراق بهادار: زیان ناشی از کاهش قیمت روز سه‌شنبه محدود بود وبرخی از سرمایه‌گذاران انتظار دارند که احتمالا اوپک و متحدانش در جلسه بعدی خود برای کاهش تولید به توافق برسند تا از قیمت‌های نفت حمایت کنند. بازارهم در حال ارزیابی تاثیر سقف قیمتی آتی غرب بر نفت روسیه هست.

جی هفت و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن تأمین مالی حمله نظامی مسکو در اوکراین بدون ایجاد اختلال در بازار‌های جهانی نفت، در مورد تعیین سقف قیمت ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه بحث کرده‌اند. روسیه اقدامات خود در اوکراین را "عملیات ویژه" می‌خواند.

دیپلمات‌ها گفتند: دولت‌های اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد سقف قیمت به توافق نرسیدند و لهستان اصرار داشت که این سقف باید کمتر از حد پیشنهادی جی هفت تعیین شود. قرار است سقف قیمتی از ۵ دسامبر، زمانی که ممنوعیت اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه  اجرایی می‌شود، اعمال شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر