14 آذر 1401 - 09:39

کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید در تابستان/ چشم‌انداز تورم همچنان نزولی است

به گزارش مرکز آمار، تورم تولیدکننده به عنوان شاخصی پیش‌نگر از تورم مصرف کننده، مسیر نزولی خود را در تابستان سال جاری ادامه داد.
کد خبر : ۱۴۳۷۶۸

به گزارش ایبِنا، کاهش بیش از ۲۵ واحد درصدی تورم سالانه تولیدکننده طی یک سال منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۱، از مسیر درست دولت سیزدهم در مبارزه با تورم حکایت می‌کند.

مرکز آمار به‌تازگی گزارش تورم تولیدکننده در تابستان سال جاری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش تورم تولیدکننده در سه ماهه تابستان امسال ۷.۱ درصد بوده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در پایان فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به پایان فصل قبل، ٧.١ درصد افزایش داشته است.


همچنین تورم نقطه به نقطه تولید در تابستان سال جاری معادل ۴۳.۲ درصد بوده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٣.٢ درصد افزایش دارد.


علاوه بر این، تورم سالانه تولید در تابستان امسال معادل ۳۹.۹ درصد ثبت شد. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در چهارفصل منتهی به تابستان ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٣٩.٩ درصد افزایش دارد.

مهم‌ترین نکته در گزارش اخیر مرکز آمار، روند تورم تولید از سال گذشته تا کنون است.

کاهش چشمگیر تورم تولید طی یک سال اخیر

نکته مهم گزارش اخیر مرکز آمار، ازسرگیری روند نزولی تورم تولید در فصل تابستان پس از رشدی اندک و موقت در بهار سال جاری به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

آمار‌های یاد شده نشان می‌دهد تورم سالانه بخش تولید کشور طی دوران فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است. بر این اساس تورم بخش تولید که در پایان تابستان سال گذشته حدود ۶۵ درصد بود، در پایان تابستان سال جاری به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه در تابستان سال جاری نسبت به پایان تابستان سال ۱۴۰۰ از ۴۹ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافته است. در این میان البته حذف ارز ترجیحی باعث شد به طور موقت روند نزولی تورم نقطه به نقطه معکوس شده و در بهار این شاخص حدود ۷ واحد درصد افزایش یابد. این افزایش نرخ تورم، اما در فصل بعد جبران شد و نرخ تورم نقطه‌ای در پایان تابستان سال جاری به ۴۳ درصد کاهش یافت. موضوعی که نشان می‌دهد تورم تولید به مدار نزولی بازگشته است.

 

 

کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید در تابستان/ چشم‌انداز تورم همچنان نزولی است

 

کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید در تابستان/ چشم‌انداز تورم همچنان نزولی است

 

خشک شدن تدریجی ریشه‌های تورم در دولت سیزدهم

تورم تولید در ادبیات مرسوم اقتصادی به عنوان شاخصی برای تبیین چشم‌انداز آینده تورم مصرف‌کننده شناخته می‌شود. چراکه تغییر تورم تولیدکننده پس از گذشت چند ماه و به ثمر نشستن محصول تولیدی به بازار مصرف می‌رسد و تورم مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین افزایش یا کاهش تورم تولیدکننده، مسیر آتی تورم مصرف‌کننده را نشان می‌دهد.


بر همین اساس کاهش حدود ۲۵ واحد درصدی تورم سالانه تولیدکننده، نشانه دیگری از نزولی بودن مسیر کلی تورم به ویژه تورم مصرف‌کننده در کشور به شمار می‌رود.

هرچند تورم ۴۰ درصدی تولید در تابستان سال جاری، رقم بالایی است و فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد، اما روند کاهش تورم طی یک سال فعالیت دولت سیزدهم، امید به حل همیشگی چالش تورم در کشور را زنده نگه‌داشته است.

کاهش حدود ۲۵ واحد درصدی تورم سالانه تولیدکننده نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در کاهش تدریجی تورم موثر واقع شده است. کاهش سرعت رشد پایه پولی و نقدینگی از طریق کنترل کسری بودجه و بهبود انضباط شبکه بانکی در خلق نقدینگی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برای حل بحران تورمی به‌جا مانده از دولت گذشته بوده است.

همبستگی شاخص‌های تورمی در جهت کاهش تورم و همچنین سیاست‌های اعلامی دولت برای کنترل تورم، نشانگر عزم دولت برای حل ریشه‌ای مسئله تورم در کشور است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر