سقوط نفت برنت به ۸۰ دلار

بهای معاملات نفت برنت با ۲۴ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید.
کد خبر : ۱۴۴۲۵۱

به گزارش ایبِنا؛ قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافت اما تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه و امیدواری به احیای تقاضای چین، به سوی ثبت بزرگترین رشد هفتگی در ۱۰ هفته گذشته حرکت می‌کند.

 

بهای معاملات نفت برنت با ۲۴ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید.

 

هر دو شاخص در معاملات روز گذشته تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره توسط بانکهای مرکزی در اروپا، دو درصد سقوط کرده بودند.

 

تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ Research در یادداشتی نوشتند: سیاست پولی انقباضی، روی فعالیت صنعتی تاثیر گذاشته است. چشم انداز تحکیم بیشتر سیاست پولی پس از اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو، روی فضای بازار تاثیر گذاشته است.

 

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که سال میلادی آینده، نرخ بهره را به میزان بیشتری افزایش می دهد، حتی اگر اقتصاد دچار رکود شود. بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا هم روز پنج شنبه نرخ بهره را برای مقابله با تورم، افزایش دادند.

 

اما هر دو شاخص بازار نفت در مسیر ثبت بزرگترین رشد هفتگی از اوایل اکتبر قرار دارند که تحت تاثیر چشم انداز محدودیت عرضه در پی نشت نفت از خط لوله "کی استون" شرکت کانادایی "تی سی انرژی" و تعطیلی این خط لوله و چشم انداز بهبود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ بوده است.

 

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضای چین برای نفت که امسال ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند، سال میلادی آینده رو به بهبود خواهد گذاشت. این آژانس، برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را اندکی افزایش داد و ۱.۷ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد.

 

اوپک هم در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه منتشر شد، پیش بینی قبلی خود را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت امسال ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز و سال آینده ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. این گروه در گزارش خود اعلام کرد اگرچه کندی رشد اقتصادی کاملا آشکار است اما با تسهیل سیاست کووید صفر چین، پتانسیل صعودی وجود دارد.

 

تحلیلگران کالای گروه جی پی مورگان انتظار دارند آمریکا پر کردن ذخایر نفت استراتژیک خود را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ آغاز کند.

 

بر اساس گزارش رویترز، اما بازار نفت همچنان تحت فشارهای نزولی از جمله کندی روند احیای تقاضای چین برای نفت به دلیل افزایش آمار ابتلا به کووید، قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: قیمت نفت فروش نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر