25 آذر 1401 - 16:20

خاک خوردن مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس/ مالیاتی که دست سوداگران را کوتاه می‌کند

طرح مالیات برعایدی سرمایه در حالی برای تصویب به مجلس ارجاع داده شده که مهم‌ترین هدف آن مقابله با سفته بازی و سوداگری است.
کد خبر : ۱۴۴۲۶۵

به گزارش ایبِنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه از آن دسته طرح‌هایی است که حدود ۲ سال است تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در حال خاک خوردن بوده و به نظر می‌رسد هنوز عزمی جدی برای تصویب و محقق کردن آن وجود ندارد؛ مالیاتی که جذابیت فعالیت در بازار‌هایی از جمله طلا، سکه، ارز و مسکن را کاهش می‌دهد.




این طرح در حالی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده که در واقع مهم‌ترین هدف از تصویب و اجرایی کردن آن مقابله با سفته بازی، سوداگری و دلالی بوده است.




در واقع مالیات بر سود حاصل از دلالی در بازار‌هایی از سکه، طلا، ارز، مسکن، خودرو و زمین با هدف جلوگیری از رشد غیر واقعی قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها از یک سو و از سوی دیگر مقابله با سفته بازی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل مطرح کردن این طرح عنوان کرد.




با توجه به مزایای مثبتی که این طرح به دنبال خواهد داشت حدود ۲ سال است که تصویب و یا حتی عدم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در بلاتکلیفی به سر برده و با وجود اینکه کلیات آن در خرداد سال گذشته به تصویب مجلس رسیده، اما تصویب نهایی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.




اگرچه به عقیده کارشناسان اجرای درست این طرح منوط به برخورداری از ثبات اقتصادی در کشور می‌باشد و در شرایط تورمی که امروز شاهد آن هستیم شاید آن‌چنان که باید کارایی نداشته باشد، اما در این بین نباید این مهم را نیز فراموش کرد که اکثریت ناراضی که تصویب و اجرایی شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه به ضررشان خواهد بود همان سوداگران و دلالان بازار‌ها می‌باشند.




در واقع این طرح به بخش زیادی از جامعه که نیاز مصرفی داشته و به دنبال سودآوری، سوءاستفاده و دلال‌بازی نمی‌باشند کمک خواهد کرد، طرحی که در کشور‌های توسعه یافته به خوبی شاهد اجرایی شدن آن هستیم و بعد از کسر تورم مالیات از دارایی‌ها گرفته می‌شود.




مطرح کردن طرح عایدی بر سرمایه پا بر روی دم شیر گذاشتن بود




«آلبرت بغزیان» عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: باید به سازمان مالیاتی تبریک گفت که جرات کرده و چنین موضوعی را مطرح کرده و پا بر روی دم شیر گذاشته است.




وی افزود: تصویب و به دنبال آن اجرای این قانون فضا را بر روی سوداگران بسته و دست مافیا گران و تمام کسانی که با خرید و فروش‌ها به سود‌های بالایی می‌رسند و نان‌شان در این کار می‌باشد، را کوتاه خواهد کرد.




مالیات بر عایدی سرمایه در کشور‌های توسعه یافته اجرا می‌شود




این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه تصمیم‌گیری و قوانین را زمانی به دنبال اجرایی کردن آن‌ها هستیم که بخش زیادی از خلأ‌های قانونی سود برده و برای اجرای آن شاهد مقاومت‌هایی هستیم، تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور‌های توسعه یافته در حال اجرا است، البته در زمانی که همه چیز به خصوص از نظر اقتصادی در وضعیت عادی بود، انجام دادند.




آلبرت بغزیان تاکید کرد: اینکه در زمان کنونی بخواهیم با سوداگران مقابله و از آن‌ها مالیات دریافت کنیم، کار ساده‌ای نخواهد بود، چرا که عده‌ای منفعت شان در تصویب نشدن قوانینی از این دست است. بر همین اساس از یک سو مطرح کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه و از سوی دیگر جا انداختن آن در جامعه کار ساده‌ای نیست و از سازمان مالیاتی که جرات عنوان کردن آن را داشته، باید تشکر کرد.




وی اظهار داشت: باید به این سمت برویم که طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سمت تصویب شدن و قانونی شدن برود، اگرچه با توجه به مافیایی که امروز شاهد آن هستیم و سود‌هایی که با تصویب نشدن قوانینی از این دست، به دست می‌آورند به نظر می‌رسد که اجرایی کردن این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود.




مالیات بر عایدی سرمایه جذابیت فعالیت در بازار‌های غیر مولد را کاهش می‌دهد




این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه جذابیت فعالیت در بازار‌هایی از جمله طلا، سکه، ارز و مسکن را کاهش می‌دهد، گفت: در این صورت سرمایه‌ها به سمت‌هایی از جمله بازار بورس و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌رود که می‌تواند موجب فعال شدن هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های مولد شود.




آلبرت بغزیان بیان کرد: متاسفانه آن‌قدر به سوداگری آلوده شده‌ایم که کسی سراغ فعالیت‌هایی از جمله تولید نمی‌رود و جذابیت‌ها در بازار‌های دست دوم فروشی، دست به دست کردن مسکن و خودرو بیشتر و البته کسب سود نیز راحت‌تر شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها