چهارمین روز قرمز متوالی برای وال استریت

در آستانه تعطیلات و با افزایش نگرانی از رکود، وال استریت برای چهارمین روز متوالی قرمزپوش ماند.
کد خبر : ۱۴۴۴۵۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، سه شاخص اصلی وال استریت برای چهارمین روز متوالی سقوط کردند در حالی که بازار‌های سهام وارد هفته ماقبل آخر سال شدند و حجم معاملات ناچیز با وجود رشد نگرانی‌ها از رکود در سال ۲۰۲۳ بود. شاخص صنعتی داوجونز که به عنوان گسترده‌ترین شاخص سهام وال استریت با سهام ۳۰ شرکت بزرگ آمریکایی عمل می‌کند، ۱۶۲ واحد یا ۰.۴۹ درصد کاهش یافت و به ۳۲۷۵۷ معامله شد.


شاخص اس اند پی ۵۰۰ که نماینده ۵۰۰ سهام برتر ایالات متحده است، در روز ۳۴ واحد یا ۰.۹۰ درصد سقوط کرد و در ۳۸۱۷ معامله شد. هفته گذشته، اس اند پی، ۲ درصد سقوط کرد و زیان دسامبر را تا تقریبا ۷ درصد افزایش داد. شاخص نزدک، که شامل نام‌های برجسته فناوری مانند آمازون، اپل، نتفلیکس، گوگل و سایرین است، با ۱۵۹ امتیاز یا ۱.۴۹ درصد کاهش به ۱۰۵۴۶ رسید. هفته گذشته نزدک، ۲.۷ درصد سقوط کرد و افت ماهانه خود را به ۸ درصد رساند. شاخص بیگ تک در عمیق‌ترین بازار نزولی، ۳۳ درصد کاهش یافت.


در حالی که تنها دو هفته به پایان سال باقی مانده و اکثر فعالان بازار فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند، نشانه‌هایی مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی قصد دارند افزایش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۳ نسبتاً بالا نگه دارند تا بر تورم غلبه کنند، به وضعیت سهام‌ها در روز دوشنبه کمک نکرد. برخلاف کاهش قیمت سهام، سود اوراق خزانه‌داری ایالات متحده به نشانه کنار گذاشتن ریسک سرمایه‌گذاران در اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری‌های امن، افزایش یافت.


در تلاش برای کنترل تورم، فدرال رزرو از ماه مارس با هفت افزایش، ۴۲۵ واحد پایه به نرخ بهره اضافه کرده است. پیش از آن، با کاهش نرخ بهره بانک مرکزی پس از شیوع جهانی همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، اوج نرخ بهره، تنها ۲۵ واحد پایه بود. تورم، همانطور که با شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده یا CPI اندازه‌گیری شد، در ۱۲ ماه منتهی به ماه نوامبر ۷.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که در سال منتهی به ماه اکتبر ۷.۷ درصد بود. داده‌های تاریخی نشان داد که این پایین‌ترین رقم سالانه تورم از دسامبر ۲۰۲۱ است. با این وجود، این رقم همچنان سه و نیم برابر بیشتر از هدف دو درصد سالانه فدرال رزرو برای تورم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر