تورم ژاپن رکورد ۲۱ سال را شکست

تورم ژاپن در ماه نوامبر به ۳.۷ درصد رسید و رکورد سال ۱۹۸۱ را شکست.
کد خبر : ۱۴۴۶۰۰

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، داده‌های وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن نشان داد که تورم در ژاپن در ماه نوامبر برای اولین بار در ۴۱ سال گذشته به ۳.۷ درصد ماهانه رسید که از نرخ تورم ۲ درصدی تعیین شده توسط بانک ژاپن به طور قابل توجهی فراتر رفته است. افزایش تورم عمدتاً ناشی از افزایش شدید قیمت کالا‌ها و مواد غذایی بوده است.


قیمت مواد غذایی، به جز مواد غذایی تازه، ۶.۸ درصد نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافت. کاهو (۳۶.۹ درصد)، روغن نباتی (۳۵ درصد)، ماهی سالمون (۲۶.۸ درصد)، چیپس سیب زمینی (۱۸ درصد)، نان (۱۴.۵ درصد) و غذا‌های دریایی تازه (۱۳.۶ درصد) بیشترین افزایش قیمت را نشان دادند. قیمت گاز ۲۱ درصد، قیمت گاز مسکونی و اداری ۲۸.۹ درصد و قیمت برق ۲۰.۱ درصد افزایش داشت. قیمت حمل و نقل ۶.۷ درصد افزایش یافت و قیمت شبکه تلفن همراه ۲۰.۱ درصد افزایش یافت.


ژاپن ۱۴ ماه متوالی با افزایش قیمت‌ها به دلیل رکورد پایین نرخ ین ژاپن مواجه بوده است. این وضعیت پس از اعمال تحریم‌های کشور‌های غربی علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین به شدت بدتر شد و منجر به رشد بی‌سابقه‌ قیمت منابع انرژی شد که توکیو باید آن‌ها را در مقادیر زیادی وارد کند. در ماه اکتبر، دلار آمریکا برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ در ژاپن با ۱۵۰ ین معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر