توسط صندوق توسعه ملی انجام شد؛

انعقاد ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد مانایی با ۱۱ بانک

مجموع تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق به بخش دولتی و خصوصی و نهاد‌های عمومی ۱۲۲ میلیارد دلار است.
کد خبر : ۱۴۵۰۱۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علیرضا صالح؛ عضو هیات عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در نشست خبری امروز که به مناسبت سالگرد تاسیس این صندوق برگزار شد، گفت: مجموع منابع ورودی به صندوق توسعه ملی همراه با سود آن از ابتدای تاسیس تا پایان ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۷ میلیارد دلار است.

 

وی ادامه داد: مجموع تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق به بخش دولتی و خصوصی و نهاد‌های عمومی ۱۲۲ میلیارد دلار است.

 

معاون منابع و مصارف صندوق با بیان اینکه ما با صندوق متفاوتی نسبت به صندوق یکسال گذشته روبرو هستیم، اظهار کرد: قبل از دولت سیزدهم صندوق به یکی از وظایف خود که اعطای تسهیلات بود می‌پرداخت، اما در یکسال گذشته صندوق توسعه ملی علاوه بر این‌ها وارد فرآیند‌های سرمایه‌گذاری و بازار‌های مالی و پولی شده است. این هنر نیست که به ۱۰۰ میلیارد دلار موجودی صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه کنیم بلکه باید آن را اهرم کنیم تا حداقل دوبرابر منابع صندوق، سرمایه به‌ اقتصاد‌ کشور تزریق کنیم.

 

صالح با اشاره به اینکه ارز‌های در اختیار صندوق توسعه ملی متنوع است و به اصطلاح بی‌کیفیت نیست، اظهار کرد: اگر موردی مشاهده شد که مثلا یورو ما را تبدیل به روپیه کرده‌اند به ما اطلاع دهید. این در حالی است که قبلا این شبهه وجود داشت، اما در حال حاضر مرتبا اسناد مربوطه رصد می‌شوند. نکته مهم دیگر این است که بانک مرکزی صادقانه با ما کار می‌کند.

 

صالح تاکید کرد: اگر منابع یک بانک در قالب قرارداد‌های ارزی با صندوق به پایان رسید از متقاضیان تسهیلات میخواهیم که سریعا به ما اطلاع دهند تا سقف منابع را برای آن‌بانک افزایش دهیم چرا که مردم نباید معطل دریافت تسهیلات بمانند.

 

انعقاد ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد مانایی با ۱۱ بانک

 

سیدعلیرضا میرمحمد صادقی؛ عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در این نشست خبری با بیان اینکه تاکنون به ۳۱۶ طرح با روش عاملیت ارزی به میزان ۳۱ میلیارد دلار تسهیلات تخصیص داده شده که از این میزان ۲۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرداخت شده است، ادامه داد: در روش سپرده گذاری نیز به ۴۶ طرح، ۷ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت شده است.

 

میرمحمدصادقی گفت:مجموع اقساط سررسید شده ما تاکنون به ۹.۸ میلیارد دلار رسیده که متعلق به ۲۴۸ طرح است.

 

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی به معوقات این صندوق اشاره کرد و گفت: برای ۵ میلیارد دلار معوقات که مربوط به بخش نفت است مذاکراتی در دستور کار داریم و به طور کلی بدون احتساب نفت، ۱.۴ میلیارد دلار مانده مطالبات صندوق توسعه ملی است.

 

میرمحمدصادقی ادامه داد: در طرح‌های ریالی که بیشتر در قالب سپرده گذاری است، ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. ضمن اینکه سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان هم از گردش این منابع، پول جدید به طرح‌ها تخصیص می‌یابد.

 

وی با اشاره به قرارداد‌های مانایی که مختص به طرح‌هایی است که در آمد ارزی دارند، اما نیاز ارزی ندارند، اظهار کرد: ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با ۱۱ بانک در این چارچوب منعقد شده است.

 

میرمحمدصادقی معاون بانکی صندوق توسعه ملی از پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سهام خبر داد.

 

نظارت سه قوه بر صندوق توسعه ملی

 

غلامحسین تقی‌نتاج؛ عضو‌هیات عامل و معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا مبنی بر اینکه چه سازکار‌های نظارتی و کنترلی در صندوق وجود دارد، اظهار کرد: نظارت و کنترل مفهوم گسترده‌ای در صندوق دارد که در دو بخش درونی و بیرونی انجام می‌شود.


به گفته وی، در بخش بیرونی، با توجه به جایگاه مهم صندوق توسعه ملی، با عضویت هر سه قوه مققنه، مجریه و قضاییه هیات امنای صندوق تشکیل شده است و بنابراین نمایندگان نظارتی هر سه قوه را در هیات نظارتی خود داریم که بی‌نظیر است.


نتاج همچنین با اشاره به نظارت درونی صندوق توسعه ملی افزود: از جدیدترین دستاورد‌های کنترلی و نظارتی در کمیته‌های راهبری مختلف بهره می‌بریم که جدیدترین دستاورد هم ۳ خط امنیتی یا دفاعی. لایه اول دفاعی شامل افرادی است که در خط مقدم صندوق فعالیت دارند که عمدتا بخش بانکی و اعتباری ما است.


معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی تصریح کرد: لایه دوم دفاعی را نیز مجموعه پشتیبان اعم از خزانه صندوق تشکیل می‌دهد و در لایه سوم نیز اداره حسابرسی و مدیریت ریسک فعالیت دارند که در کل یک مجموعه یکپارچه‌ای را تشکیل می‌دهند تا صندوق حداقل ریسک ممکن را داشته باشد؛ همانطور که تاکنون نیز کمترین انحراف را داشته‌ایم چرا که بخش نظارتی و کنترلی درونی و بیرونی صندوق بسیار قوی و توانمند است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها