سازمان شانگهای یک گام نزدیک‌تر به استفاده از ارزهای ملی

سازمان شانگهای یک گام نزدیک‌تر به استفاده از ارزهای ملی
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای از تشکیل کارگروه ویژه‌ای از بین اعضا برای اجرای نقشه راه افزایش تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی خبر داد.
کد خبر : ۱۴۵۰۹۶

به گزارش ایبِنا؛ چان مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک گفت: گروه ویژه‌ای متشکل از کارشناسان و نمایندگان بانک‌های مرکزی کشورهای عضو این سازمان در حال کار بر روی اجرای نقشه راه برای افزایش تسویه حساب‌ها با استفاده از ارزهای ملی هستند.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای یکی از عوامل مهم در ایجاد همکاری‌های تجاری و اقتصادی مؤثرتر بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای را توسعه مستمر رویه استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل توسط کشورهای عضو عنوان کرد.

مینگ افزود: در جریان نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر ۲۰۲۲ در سمرقند، نقشه راه برای افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.

این کار در چارچوب یک گروه تخصصی ایجاد شده انجام می‌شود که به طور منظم جلساتی را برگزار می‌کند و نمایندگان بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان شانگهای در آن عضویت دارند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت که موضوع گسترش استفاده از ارزهای ملی همچنین در بستر انجمن بین بانکی سازمان همکاری شانگهای SCO Interbank Association، ترویج می‌شود که یک ساختار عمومی برای سازماندهی مکانیزم تامین مالی و خدمات بانکی پروژه‌های سرمایه‌گذاری با حمایت دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ایجاد شده است.

مینگ گفت: امروزه گسترش استفاده از ارزهای ملی در عملیات تامین مالی تجارت به منظور تشدید کار بر روی تشکیل سیستم پرداخت‌های فرامرزی با ارزهای ملی و تبادل اطلاعات مالی مربوطه مناسب به نظر می‌رسد.

وی افزود: توسعه مکانیزم‌های تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری مورد قبول همه طرف‌ها و ایجاد بانک توسعه و حساب ویژه سازمان همکاری شانگهای به پرکردن تعامل عملی با محتوای جدید کمک می‌کند.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که توسعه مناسبات اقتصادی سالم در دنیای مدرن نیز بدون تعمیق وابستگی متقابل درون سازمان غیرممکن است.

وی تصریح کرد: ایجاد شرایط مساعد برای توسعه تجارت با راحت‌ترین و کوتاه ترین روش حمل و نقل، ساده‌سازی و دیجیتالی کردن اسناد و اقدامات برای بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل است.

سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و هند هم سپس به جمع این کشورهای عضو سازمان اقتصادی منطقه‌ای شانگهای پیوست.

سازمان همکاری شانگهای همچنین شامل چهار عضو ناظر از جمله افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان است و شش کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا هم شرکای گفت‌وگوی این سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌روند.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها