کارشناس جنوب غرب آسیا در گفتگو با ایبِنا:

دو سوم تجارت ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس است/ قطر می‌تواند خطشکن پیمان‌های پولی باشد

دو سوم تجارت ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس است  قطر می‌تواند خطشکن پیمان‌های پولی باشد
استفاده از ارز‌ ملی در روابط تجاری موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید که سفر رئیس کل به قطر می‌تواند خط‌شکن آن باشد.
کد خبر : ۱۴۵۱۳۰

حسین رویوران، کارشناس سیاسی جنوب غرب آسیا درباره تاثیر پولی ومالی سفر رئیس کل بانک مرکزی به کشور قطر در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: سیستم بانکی مهمترین ابزار اقتصادی به حساب می‌آید و آمریکا هم بیشترین فشار را در همین قسمت به ایران وارد کرده؛ بنابراین ایجاد راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها از طریق توافقات جدید با کشور‌های منطقه لازم و ضروری است. به خصوص آنکه مبادلات سالانه ایران با شیخ نشینان خلیج فارس بیش از ۳۰ میلیارد دلار است و حدود دو سوم از ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور با این منطقه انجام می‌شود.


وی در ادامه اضافه کرد: تعریف راه‌های مالی، مبادله و استفاده از ارز‌های ملی در این گونه روابط موضوعات بسیار مهمی محسوب می شود که رئیس کل بانک مرکزی در سفر به قطر می‌تواند آن‌ها را پیگیری و به گونه‌ای خط شکنی کند و راه را برای گسترش مبادلات جدید هموار سازد. گسترش مبادلات مستلزم حذف موانع است، ایجاد یا پیشنهاد راه حل‌هایی برای عبور از آن‌ها مهمترین وظایف بانک مرکزی است که به کل اقتصاد کشور از این طریق کمک خواهد شد.


این کارشناس جنوب غرب آسیا درباره تاثیر سفرمقامات اقتصادی بر پیمان‌ها پولی نیز اظهار داشت: برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس مسائلی مانند تحریم و فشار آمریکا را در رابطه با ایران مطرح می‌کنند، اما در مقابل آن‌ها برخی از اعضای این شورا (کویت، قطر، عمان، امارات) ارتباط خوبی با ایران دارند، بنابراین زمینه ایجاد راه حل‌ها از طریق آن‌ها کاملا سازنده است؛ بنابراین با کشور‌هایی که نسبت به جمهوری اسلامی نگاه مثبتی دارند، می‌توان با این روش‌ها بسیاری از مشکلات را برطرف ساخت. اکنون با قطر، عمان، کویت مبادله تجاری در حال انجام است و به صورت روزانه ده‌ها کشتی از مواد خوارکی تا نیازمندی‌های دیگر از ساحل شمال خلیج فارس به سمت جنوب حرکت می‌کند، بنابراین امکان استفاده از پول ملی یکی از مهمترین راه‌ها در جهت گسترش این نوع از تجارت و تبادل تجاری است. قطعا در صورتیکه تجارت و مبادلات رو به گسترش گذارد، رابطه سیاسی هم در نهایت تقویت خواهد شد.


رویوران در این خصوص که دبیر سازمان همکاری شانگ‌های از تشکیل کارگروه ویژه‌ای از بین اعضا برای اجرای نقشه راه افزایش تسویه حساب‌ها با ارز‌های ملی خبر داده است، بیان کرد: غیر از ایران هیچ کدام از این کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس عضو شانگ‌های نیستند، اما این توصیه به تمام اعضای مجموعه شانگ‌های شده است که به سمت استفاده از ارز‌های ملی جهت مبادله حرکت کنند و این اقدام قطعا مفید واقع خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر