در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

نگاه بازار سرمایه به لایحه بودجه ۱۴۰۲/ توان رشد بورس نسبت به سایر بازار‌ها بیشتر است

کارشناس بازار سرمایه گفت: عقب ماندن بازدهی بازار سهام موجب شده است تا استقبال از این بازار افزایش یابد.
کد خبر : ۱۴۵۳۳۵

رسول جاویدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: افت شدید بازار سهام طی دو سال گذشته موجب شده است تا بسیاری از سهم‌ها به قیمت حداقلی خود برسند، به عبارت دیگر ریزش قیمت سهام ارزندگی بازارسرمایه را بیشتر کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: یکی از نگرانی‌های بازارسهام قیمت‌گذاری دستوری بود و این موضوع موجب شد تا قیمت سهم‌ها به زیر ارزش ذاتی خود کاهش یابد، حال که قیمت گذاری دستوری در خیلی از کالا‌ها خاتمه یافته است، گزارش‌های خوبی از شرکت‌هایی که قیمت گذاری دستوری را کنار گذاشته‌اند، به گوش می‌رسد.


این تحلیلگر بازار‌های مالی تصریح کرد: بازار‌های رقیب بورس در ماه‌های گذشته بازدهی خیلی بالاتری نسبت به بورس کسب کرده‌اند، به طوری که عقب ماندن بازدهی بازارسهام موجب شده است تا استقبال از این بازار افزایش یابد.


وی افزود: جا ماندن رشد بازار سرمایه در مقابل سایر بازار‌ها موجب شده است تا ورود نقدینگی به بازار سهام تقویت شود.


جاویدی گفت: تقویت شاخص کل بورس در حدود یک ماه اخیر معطوف به سهام‌های کامودیتی محور و صادرات محور بوده است.


این فعال بازار سهام عنوان کرد: در سال جاری بسیاری از شرکت‌های بورسی قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند و افزایش قیمت محصولات به افزایش درآمد شرکت‌های بورسی منجر شده است.


این تحلیلگر بازار‌های مالی بیان داشت: در کنار افزایش درآمد شرکت‌های بورسی، اما افزایش هزینه‌ها به مراتب کمتر از رشد درآمد‌ها بوده است که در نهایت این موضوع موجب شد تا بازدهی شرکت‌های بورسی تقویت شود.


جاویدی تصریح کرد: یکی از مواردی که آینده بازار سهام را مشخص می‌کند تصویب بودجه است، زیرا در بودجه نرخ حامل‌های انرژی، میزان دریافت مالیات از شرکت‌ها، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، فروش یا عدم فروش اوراق قرضه در بازار سهام و... مشخص می‌شود، بنابراین با تصویب بودجه جهت بازار سرمایه مشخص خواهد شد.


وی افزود: اما تحلیل‌گران بازار سرمایه عقیده دارند که با توجه به عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های رقیب، بورس رشد مناسبی را تا پایان سال جاری کسب خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از ابتدای سال جاری بازارسرمایه در حول محور گروه خودرو به حرکت درآمده است و در حال حاضر بازارسهام همچنان در حول محور گروه خودرو قرار دارد و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال نیز این روند ادامه یابد، بنابراین شاخص کل بازار سرمایه سوار بر گروه خودروسازی اوج خواهد گرفت.


جاویدی در پایان در پاسخ به این سوال که تا پایان سال کدام یک از گروه‌های بورسی بیشترین توان رشد را دارند، پاسخ داد: اگر قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شفاف شود می‌تواند محرک بازار سهام باشد، همچنین گروه‌های کوچک زراعت و غذایی می‌توانند رشد بسیار مناسبی را تا پایان سال کسب کنند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر