05 بهمن 1401 - 09:43
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تثبیت نرخ ارز ابزاری برای کاهش تورم/ دلیلی برای راه‌اندازی بازار توافقی وجود نداشت

کارشناس پولی و بانکی بیان کرد: ثبات در نرخ ارز نه تنها منجر به افزایش تورم نمی‌شود بلکه آن را کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۵۸۵۸

محمد کهندل؛ کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بانک مرکزی به دنبال این است که نرخ ارز را در سامانه نیما تقریبا ثابت نگه دارد که این حرکت خوبی برای اقتصاد کشور است و سیگنال مناسبی را به برنامه‌ریزان و سرمایه‌گذاران می‌دهد. 

 

وی ادامه داد: سیاست تثبت نرخ نیمایی نمی‌تواند به تنهایی جوابگو باشد مگر اینکه برای دیگر نرخ‌ها در اقتصاد و نظام پولی کشور فکری شود و هرروز در تلاش باشند تا آن‌ها را کم رنگ‌تر کنند و اقتصاد را به سمت تک نرخی بودن سوق دهند.

 

کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه متاسفانه کشور‌های دیگر با عنوان‌های نرخ ارز سلیمانیه و هرات به چند نرخی بودن دامن می‌زنند، گفت: باید چند نرخی بودن را حذف کنیم، چون هیچ دلیلی برای مطرح شدن نرخ توافقی ارز وجود نداشت، ولی رئیس کل بانک مرکزی بازار مبادله‌ای را عنوان کرد، اما گفته شد که قرار است همین دو نرخ، یعنی نیمایی و نرخ مبادله‌ای وجود داشته باشد. اگر این دو نرخ باشد و بقیه نرخ‌ها را حذف کنیم حرکت خوبی است.

 

کهندل در رابطه با مزایای تثبیت نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تصریح کرد: نباید همه چیز را از بانک مرکزی توقع داشته باشیم، و اگر به دنبال تثبیت نرخ ارز هستیم ابتدا باید نظام ارزی مشخصی را در دستور کار قرار دهیم.

 

وی افزود: نظام ارزی که هم اکنون مطرح شده شناور مدیریت شده است، این نظام ارزی دیگر شامل متشکل ارزی و امثال آن نمی‌شود و یک نرخ است، یعنی دولت یا بانک مرکزی نرخی را اعلام می‌کند که کارشناسی شده و بعد بانک مرکزی به عنوان آخرین متقاضی و عرضه کننده نهایی در سطح تعیین شده که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده نرخ را تثبیت می‌کند، البته باید مسئولان مواظب باشند که بازار ارز و مبادلات تجاری کوچک‌تر نشود. 

 

 

افزایش مبادلات تجاری حفاظی برای نظام ارزی 

 

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به این امر که حجم تجارت خارجی ایران کم است، تصریح کرد: اگر حجم تجارت خارجی افزایش پیدا کند و به عدد قابل ملاحظه‌ای برسد، شُک‌های کوچک دیگر نمی‌توانند نظام ارزی را تحت تاثیر قرار دهند، بنابراین یکی از ماموریت‌های بانک مرکزی و دولت افزایش حجم تجارت است، همچنان باید تقاضا‌های غیرواقعی ارز را مدیریت یا حذف کنیم.

 

وی در رابطه با ثبات نرخ ارز تاکید کرد: اگر نظام ارزی کشور دارای یک نرخ باشد، اقدامی مثبت است، اما هم اکنون یک بازار مبادله ارز نیز تعریف شده، که نقش آن مشخص نیست، بنابراین بانک مرکزی باید در کنار سایر عوامل تکلیف دیگر نرخ‌ها را مشخص کند، به این صورت که نرخ نیما تک نرخ محسوب شود و نرخ بازار مبادله‌ای نیز به نرخ نیما نزدیک باشد و مختص به غیر از کالا‌های اساسی، صادرات و واردات باشد.

 

کهندل در پایان تاکید کرد: اگر ثبات در نرخ ارز اتفاق بیفتد، تورم نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه پایین‌تر نیز خواهد آمد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر