01 اسفند 1401 - 15:59
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا:

مرکز مبادله ارز و طلا بازار را کنترل می‌کند/ پاسخگویی به نیازهای ارز خدماتی ساماندهی می‌شود

مرکز مبادله ارز و طلا بازار را کنترل می‌کند  پاسخگویی به نیازهای ارز خدماتی ساماندهی می‌شود
نماینده مردم شیراز گفت: مرکز مبادله ارز و طلا به شفافیت بازار و کنترل آن کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۷۰۱۴

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز و زرقان درباره تاثیرات مرکز مبادله ارز و طلا به خبرنگار ایبِنا گفت: امید می رود که بانک مرکزی به جای سیاست انفعالی در روند تغییرات نرخ ارز تاثیرگذار شود و بتواند حباب قیمتی ارز و طلا و سکه را برطرف سازد.


وی در ادامه بیان کرد: بخشی از تقاضای ارز و سکه در کشور با وجود اضافه شدن بر درآمد‌های ارزی، به دلیل وجود حباب است و در کنار رونق و تحرکی که در اقتصاد مشاهده می‌شود، به دلیل افزوده شدن بر میزان تقاضا‌ها که متاسفانه بیشتر هم به تقاضای سفته بازی برمی گردد، قیمت ارز روند افزایشی پیدا کرده است. باید تلاش شود تا بخش‌های ضروری نیاز‌های مردم به خوبی پاسخ داده شود و نیاز‌های غیرضروری هم مورد کنترل قرار گیرد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات در این رابطه افزود: ارز دانشجویی از جمله همین موارد است، یا باید دانشجویان به داخل کشور برگردند یا ارزمورد نیاز ٱن‌ها تامین شود، زیرا در صورت روی دادن اتفاقی غیر از این طبیعی است که به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد و با مشکلاتی که آگاه هستیم، مواجه می‌شوند.


نماینده مردم شیراز و زرقان در این خصوص تصریح کرد: بخش‌هایی که تعهد دارند و باید ارز حاصل از صادرات را به دولت برگردانند، طبیعی است که برای کالا‌های اساسی و ضروری هزینه خواهد شد، ولی قسمتی که دارای ارز آزاد هستند و تعهدی هم نسبت به دولت ندارند، ارز آن‌ها به جای خرید و فروش‌ها سرچهارراه‌ها باید سامان دهی شود.


قادری در ادامه اظهار داشت: نکته‌ای که باید در نظر گرفت، این است که نرخ ارز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و نباید چنین تصور شود که با به کار انداختن راهکار‌هایی از این دست تمام مشکلات برطرف خواهد شد. برخی از مشکلات به شرایط سیاسی ارتباط دارد و به تعاملات و ارتباطات با کشور‌های غربی مرتبط است. در هر صورت این فشار‌ها و اطلاعیه‌ها براین امر بی تاثیر نیست و نمی‌توان با در اختیار گرفتن یک متغیر انتظار معجزه داشت.


وی در این خصوص ابراز کرد: با این وجود مرکز مبادله ارز و طلا به طور کلی می‌تواند بر شفافیت و کنترل بازار‌ها کمک کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر