چرا نهاد‌های بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصاد مصر کاهش می‌دهند؟

بانک اروپایی بازسازی و توسعه، به فهرست موسسات بین المللی بزرگی پیوست که انتظارات برای رشد اقتصاد مصر را کاهش داده‌اند.
کد خبر : ۱۴۷۰۹۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از (سی ان ان) -- این بانک در آخرین گزارش خود انتظار کاهش نرخ رشد اقتصادی مصر را به ۴.۶ درصد در مقایسه با ۵.۶ درصد در گزارش قبلی خود در سپتامبر گذشته داشت. کارشناسان دلایل این کاهش را نتیجه تداوم تبعات جنگ روسیه و اوکراین و موج جهانی تورم می‌دانند.

صندوق بین المللی پول پیش از این پیش بینی خود از رشد اقتصاد مصر در سال مالی جاری را که قرار است در ژوئن آینده به پایان برسد، ۳ بار متوالی کاهش داده بود و در آخرین گزارش خود از ۵ درصد به ۴.۴ درصد و در نهایت به ۴ درصد کاهش داده بود. بانک جهانی همچنین پیش بینی خود را برای رشد اقتصاد مصر به ۴.۶ درصد در طول سال مالی جاری کاهش داد.

دکتر فخری الفکی، رئیس کمیته برنامه و بودجه در پارلمان مصر، گفت که گزارش EBRD مطابق با انتظارات دولت است که هدف نرخ رشد را در سال مالی جاری ۲۰۲۲/۲۰۲۳ از ۵.۵ درصد به ۵ درصد به دلیل پیامد‌های بحران جنگ روسیه و اوکراین، کاهش داد.

با این حال، هدف رشد همچنان مثبت است و معادل دو و نیم برابر رشد جمعیت است.

بر اساس داده‌های وزارت برنامه ریزی، اقتصاد مصر در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ که از ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز شد، ۴.۴ درصد رشد کرد.

الفکی در اظهارات انحصاری به CNN به زبان عربی اشاره کرد که کاهش انتظارات رشد اقتصاد مصر توسط بانک اروپایی با اقدامات مشابهی از سوی نهاد‌های بین المللی مطابق است، به ویژه صندوق بین المللی پول که نرخ رشد را به ۴ درصد کاهش داد.

از سوی دیگر، بانک جهانی خوشبین‌تر بود و انتظار داشت نرخ رشد ۴.۶ درصدی را به دست آورد که ۰.۱ درصد بیشتر از پیش بینی ۴.۵ درصدی توسط آژانس رتبه بندی اعتباری Fitch بود.

این نشان‌دهنده توافق همه نهاد‌های بین‌المللی در مورد تأثیر مستمر پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد مصر و انتظارات آن‌ها برای رشد اقتصادی با نرخی بین ۴ تا ۵ درصد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها