06 اسفند 1401 - 19:37

‌سکه ۱۰ میلیون تومان حباب دارد

با فرض حداکثر قیمت طلای جهانی و دلار هر سکه تمام ۹ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان معادل ۳۰ درصد از هزینه تمام شده آن حباب دارد.
کد خبر : ۱۴۷۲۴۵

به گزارش ایبِنا، بر اساس گزارشات میدانی از میدان و خیابان فردوسی، در لحظه تنظیم این گزارش نرخ اعلامی برای فروش سکه تمام معادل ۳۱ میلیون ۷۸۰ هزار تومان عنوان شده است

دارایی یک سکه همواره یک ارزش ذاتی دارد، اما تقاضای بیش از اندازه در بازه‌های زمانی می‌تواند زمینه افزایش قیمت سکه از میزان ارزش ذاتی را فراهم کرده و اصطلاحا «حباب قیمت سکه» تشکیل شود.

به معنای دیگر، تفریق قیمت روز سکه از ارزش ذاتی آن بیانگر حباب قیمت سکه خواهد بود. با توجه به این مسئله، محاسبه قیمت ذاتی سکه با لحاظ قیمت جهانی هر اونس طلا و همچنین قیمت روز دلار می‌تواند به محاسبه حباب قیمت سکه کمک کند.

*محاسبه ارزش ذاتی سکه تمام با قیمت روز

در روند محاسبه ارزش ذاتی هر سکه، ابتدا وزن هر سکه تمام به اونس محاسبه می‌شود. بر این مبنا هر سکه تمام معادل ۰.۲۶ اونس وزن دارد. پس از این محاسبه با رعایت عیار طلا، قیمت جهانی هر اونس طلا معادل ۱۸۱۱.۲ دلار در وزن سکه به واحد اونس ضرب می‌شود.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در لحظه انتشار این گزارش، هر سکه تمام با در نظر گرفتن قیمت روز طلای جهانی معادل ۴۲۶.۳۹ دلار ارزش دارد.

حال برای محاسبه ارزش ذاتی طلا دو مرحله دیگر وجود دارد. با توجه به نرخ‌های متعدد حاکم در بازار، با مراجعه به میدان فردوسی و پرس‌وجو از دلالان بازار ارز متوجه شدیم، دلار در بازار غیر رسمی به طور غیر قانونی با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان مبادله شده و این نرخ بالاترین نرخ ثبت شده برای دلار است که تا لحظه انتشار گزارش به ثبت می‌رسد.

با توجه به این نرخ، ارزش ذاتی هر سکه منهای هزینه ضرب معادل ۲۲ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان تعیین می‌شود که این رقم با احتساب هزینه ۷ هزار تومانی ضرب، ارزش ذاتی هر سکه را به رقم ۲۲ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان می‌رساند.

*حباب ۱۱ میلیون تومانی سکه تمام

به گزارش فارس با توجه به مشخص شدن ارزش ذاتی سکه، مقایسه این رقم با قیمت فروش سکه در بازار آزاد از حباب قابل توجه برای قیمت سکه خبر می‌دهد.

بر این مبنا با در نظر گرفتن نرخ فروش سکه معادل ۳۱ میلیون ۷۸۰ هزار تومان و همچنین ارزش ذاتی سکه معادل ۲۲ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، حباب سکه ۹ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان است.

به عبارت دیگر قیمت فعلی سکه تمام هم اکنون ۳۰ درصد از حباب تشکیل شده است و هر لحظه امکان تخلیه حباب سکه وجود دارد.

‌سکه ۱۰ میلیون تومان حباب دارد

منبع: فارس 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر