14 اسفند 1401 - 14:43

چرا ادعای کاهش تولید و افزایش قیمت مصالح ساختمانی کذب است؟

بر خلاف ادعای کاهش تولید محصولاتی همچون میلگرد، باید توجه داشت که با وجود رکود در بخش مسکن، شاهد رشد تولید این محصولات هستیم.
کد خبر : ۱۴۷۵۹۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ فضاسازی برخی رسانه‌ها برای افزایش انتظارات تورمی در بازار‌های مختلف، در روز‌های اخیر به بازار مسکن رسیده است. این رسانه‌ها تاکید دارند که قیمت مصالح ساختمانی همچون گروه فولاد و سیمان، به دلیل کاهش تولید و در کنار آن نوسانات اخیر قیمت ارز، با جهش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.



این ادعا در شرایطی است که نگاهی به آمار‌های رسمی از میزان تولید محصولات فولادی نشان از افزایش تولید و عرضه در بازار دارد. به گونه‌ای که آمار ده ماهه سال ۱۴۰۱ بیان گر تولید ۱۰۶۹۷ هزار تن مقاطع طویل فولادی (همچون تیرآهن، میلگرد و.) است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۴ درصدی دارد.



به طور مشخص، میزان تولید میلگرد در ده ماهه ابتدایی امسال حاکی از رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به رقم تولید ۸۹۵۷ هزار تن است.  



همچنین از ابتدای سال تا پایان دی ماه، کل محصولات فولادی (از قبیل ورق سرد و گرم و ...) با رشد ۱۱ درصدی نسبت به ده ماهه سال قبل به رقم ۱۸۲۷۶ هزار تن رسیده است.



از سوی دیگر روز گذشته امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: "وقتی امروز در بورس کالا قیمت آهن اسفنجی بدون رقابت ۱۱۶۰۰ تومان کشف می‌شود، با اعمال ضرایب می‌توانیم قیمت شمش را ۱۷۰۰۰ تومان و میلگرد را ۱۸۹۰۰ تومان در نظر بگیریم. معنی دیگرش این است که میلگرد ارزان‌تر خواهد شد. "



بنابراین روند تعدیل قیمت آهن، شمش و میلگرد در کنار افزایش تولید در سال جاری، نشان می‌دهد که ادعای جهش قیمت‌ها و فضاسازی برای افزایش انتظارات تورمی در این بازار، هیچ گونه منطقی ندارد و تنها با اهداف خاص برای منافع شخصی و صنفی و در جهت ایجاد نااطمینانی در میان مردم نسبت به آینده بازار مسکن است. هرچند باید توجه داشت که رکود در بخش مسکن، معضلی است که به دلیل انباشت تقاضا در سال‌های گذشته و عدم پاسخ به این تقاضای مسکن در دولت‌های قبل، وجود داشته و دارد.



از سوی دیگر، فضاسازی منفی در خصوص مصالح ساختمانی به بازار سیمان نیز سرایت کرده است و برخی رسانه‌ها از کاهش تولید و افزایش قیمت سیمان در آینده خبر می‌دهند؛ ادعایی که همچون موضوع آهن و میلگرد، کذب است؛ چراکه آمار تولید سیمان در ده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیان گر رشد ۱.۲ درصدی است و برنامه ریزی وزارت صمت برای تداوم افزایش تولید سیمان در ماه‌های آتی است؛ بنابراین همان طور که اشاره شد در شرایط کنونی بر خلاف ادعای کاهش تولید و افزایش قیمت محصولاتی همچون میلگرد و سیمان، باید توجه داشت که با وجود رکود در بخش مسکن، شاهد رشد تولید این محصولات و رسیدن به تعادل و ثبات قیمتی آن‌ها در بازار هستیم.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها