22 اسفند 1401 - 10:28
رئیس سازمان بورس خبر داد؛

ارزش معاملات بورس از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت/ سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود/ بورس در شرایط بسیار جذابی قرار دارد

ارزش معاملات بورس از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت  سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود  بورس در شرایط بسیار جذابی قرار دارد
عشقی گفت: امسال همه سود‌های نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت‌ها شد.
کد خبر : ۱۴۷۹۳۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مجید عشقی امروز در چهارمین نشست خبری خود در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: ارزش معاملات بورس کالا از ابتدای سال جاری از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت و میزان کالا‌های معامله‌شده به ۱۰ میلیون تن رسید، رقمی که تاکنون سابقه نداشته است.

وی همچنین گفت: معاملات در بورس به شفافیت بازار و تعیین قیمت منصفانه کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سال آینده حاکمیت شرکتی در مورد شرکت‌های بورس را دنبال خواهیم کرد و برنامه‌ای برای آموزش مدیران ناشران بورسی در زمینه حاکمیت شرکتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان بورس گفت: قیمت پایه ارز در دست عرضه کننده کالا در بورس کالا است و بورس کالا اجباری در تعیین قیمت پایه ندارد و بر اساس دستورالعملی که در بورس کالا وجود دارد، تعیین قیمت با نظر عرضه کننده است و مهم این است که سقف رقابت وجود ندارد و خریداران در هر قیمتی که کشش داشته باشد و یا در هر مقداری که قیمت منطقی شود رقابت صورت می گیرد، به عبارت دیگر عرضه و تقاضا است که در بورس کالا قیمت را تعیین می کند. در حال حاضر قیمت کالاها در بورس کالا با قیمت دلار 28500 شروع می شود و قیمت باز است و خریداران رقابت می کنند.

عشقی با اشاره به این که اوراق نفتی که تاسیس شده است با اوراق نفتی دوران ریاست جمهوری آقای روحانی متفاوت است، گفت: در گواهی سپرده نفت، نفت به صورت فیزیکی وجود دارد و فزیک نفت قابل تحویل است اما در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی سلف نفت معامله می شد و فزیک نفت تحویل خریدار نمی شد، این موضوع موجب شد تا اوراق نفتی زمان آقای روحانی با شکست مواجه شود و انتظار داریم اوراق نفتی فعلی مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی افزود: در سال جاری شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال بر اساس دارایی نامشهد در بورس وارد شده اند و ورود این شرکت ها نتایج خوبی در برداشته است و در حال حاضر شرکت های دیگری مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال ورود به بورس هستند مانند شرکت  دیجی کالا. ضوابط پذیرش شرکت های دانش بنیان مانع ورود این شرکت ها به بورس می شد، به همین دلیل اصلاح این دستورالعمل ها را در دستور کار داریم.

عشقی در زمینه تاسیس بورس بین الملل گفت: بورس ها شرکت های سهامی عام و مستقل هستند که توسط هیئت مدیره اداره می شوند و سازمان بورس در آن ها دخالتی ندارد. در زمینه بورس بین الملل نیز این بورس با سازمان مناطق آزاد اختلافی ندارد و صدور مجوز تاسیس فراهم شده است، در این زمینه فقط ۶ شرط توسط سازمان بورس برای راه اندازی بورس بین الملل گذاشته شده است که این شروط بحث اجرایی است و سازمان مناطق آزاد پیگیر این موارد است.

**دو طرفه شدن بازار سهام برنامه جدی سازمان بورس

وی افزود: دو طرفه شدن بازار سهام یکی از ضروریات بازار سهام است تا نوسانات مقطعی با استفاده از این ابزارها پوشش داده شود و یکی از برنامه های جدی ما دو طرفه کردن معماملات بازار سهام است. در زمینه ابزارهای مشتقه باید اقداماتی صورت گیرد تا ریسک ها کنترل شوند. در این زمینه حدود ۱۵ شرکت ارائه دهنده خدمات معاملات هستند و زیرساخت ابزارهای مشتقه فراهم شده است.

عشقی  در مورد پول های پارک شده در بازار سرمایه گفت: سرمایه گذارن پول خود را بین بازارها حرکت می دهند، بنابراین نمی توان گفت پول های پارکشده در بورس به چه مقدار است همچنین در صندوق های بورسی نقدینگی در حال گردش است، شمن این که ورود نقدینگی کارگزاری ها به بورس مثبت است. این موضوع نشان می دهد که پول ها در صندوق ها و ابزارها ورود می کند و در روزهای مثبت شاخص کل پول وارد سهام و در زمان افت شاخص کل پول از سهام خارج می شود.

رئیس سازمان بورس در مورد اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است و از سال گذشته در این زمینه درگیر بوده ایم و برای اصلاح قانون بازار سرمایه از نهادهای مختلف مانند کارگزاری ها مشورت گرفته ایم. اصلاحات خوبی انجام شده و پیگیر هستیم تا این اصلاحات در سال آینده در صحن مجلس تصویب شود.

وی عنوان کرد: فکر می‌کنم تا فردا واریز‌های آن‌ها انجام بشود، البته محاسبات لازم نیز زمانی‌ را صرف خواهد کرد و فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز بشود. بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی بشود، اختلاف‌نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد. این مجامع باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مسئله بحثی چالشی بوده چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

عشقی بیان داشت: او در ادامه درمورد آخرین وضعیت پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت اظهار کرد: از ۳۶ شرکت بورسی شش یا هفت شرکت یا سود خود را واریز نکردند یا ناقص واریز کردند. از جمله این شرکت‌ها گل‌گهر، چادرملو، فارس، فولاد و فجر هستند. فکر می‌کنم تا فردا واریز‌های آن‌ها انجام شود، البته محاسبات لازم نیز زمانی‌ را صرف خواهد کرد و فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز شود. بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی بشود، اختلاف‌نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد. این مجامع باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مسئله بحثی چالشی بوده چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: خودرو به خودی خود جایش در بورس کالا نیست. اما بلایی که بر سر خودروسازها آمده است موجب شده است تا مصرف کننده متضرر شود، بنابراین ورود خودرو به بورس زیان خودروسازان را پوشش داد. در این زمینه وزارت صمت به دنبال راهی است تا خودروساز از تولید خود زیان نکند، اگر این اتفاق روی دهد دیگر نیازی به ورود خودرو به بورس کالا نیست. البته هیئت مدیره خودروسازان نیز در این زمینه نیز مسئول هستند.

وی افزود: ورود خودرو در بورس منتفی نشده است اما سیاست کلی این نیست که حتما خودرو به بورس کالا ورود کند، بلکه نظر ما این است که صلاح سهام دار رعایت شود.

عشقی تصریح کرد: نماد بانک آینده از ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ تا کنون متوقف شده است زیرا بانک آینده ابهامات جدی برای برگزاری مجمع دارد و از ناشر خواسته ایم تا افشاء سازی کند، به همین دلیل نمی توانیم اجازه بازگشایی نماد را دهیم، یکی از ابهامات ایران مال است. با گذشت زمان ابهامات این نماد نه تنها کاهش نیافته است بلکه ابهامات بیشتر نیز شده است، همچنین از سال ۹۹ صورت های مالی این بانک منتشر نشده است.

وی ابراز داشت: برای سامانه متوفیان و انتقال قهری دارایی آن ها دو پروسه را طی کرده ایم، پروسه اول دفاتر قضایی بود اما متاسفانه دفاتر قضایی مشکلاتی داشت و نتوانستیم به نتیجه برسیم، بنابراین از طریق کارگزاری ها ورود کرده ایم و مصوبات آن را انجام دادیم تا کارگزاران با استفاده از سامانه کارا فردی که درخواست تقسیم ارث می دهد، از طریق این سامانه کارها انجام شود و در ماه های اول سال آینده انتقال قهری صورت خواهد گرفت.

عشقی در مورد سرمایه گذاری صندوق ثابت در سهام ها گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه دستور العمل معاملات دارد و برای اجرای این دستورالعمل نیز نظارت صورت می گیرد. صندوق تثبیت نمی تواند جزئیات معاملات را اعلام کند، زیرا نوسان گیران کارایی صندوق را از بین می برد. جزییات معاملات صندوق به صورت کلی افشاء خواهد شد، در کل عملکرد صندوق تثبیت مثبت بوده و موجب شده است تا ورود نقدینگی به بازار سهام باشیم. لازم به ذکر است که شاخص هم وزن به عددهای بیشتر از سال ۹۹ رسیده است، اما شاخص کل همچنان عقب مانده است، بنابراین لازم است تا صنددق تثبیت در شاخص سازها ورود کند.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ هفت صندوق توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است و در سال آینده این صندوق ها گسترش می یابد. تجربه نشان داده است که افراد حرفه ای و مبتدی از این صندوق ها استقبال می کنند. همچنین  ارتقا زیر ساختار بازار را امسال شروع کرده ایم و در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت و نقدشوندگی بهتر شده است و دامنه نوسان افزایش یافته است.

بسته بودن نمادها را کاهش داده ایم و الان نماد هایی داریم که به ندرت بسته هستند، همچنین به دنبال تهیه فرمول برای این شرکت ها هستیم تا نمادها در روزهای کمتری متوقف بمانند.

**بورس در شرایط بسیار جذابی قرار دارد

رئیس سازمان بورس گفت: بازار در شرایط بسیار جذابی قرار دارد و روند سودآوری شرکت ها بسیار خوب بوده است و گزارس فصل زمستان نیز خوب بوده است و امیدواریم تا این موضوع موجب شود تا سهام دارن را شادمان کند.

**عقب‌ماندگی بورس جبران می شود

مجید عشقی در پاسخ سوالی در خصوص روند بازار گفت: شاخص بازار سرمایه روندی طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور‌مقطعی با افتی رو به رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند. درخصوص بازارهای موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد.

روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

وی در مورد قیمت دستوری گفت: برای پیگیری این مشکل نیز میز صنعت در بورس تشکیل شد.

رئیس سازمان بورس درباره عملکرد هیات داوری گفت: انباشت پرونده‌ها در هیات داوری به حداقل کاهش یافته و میانگین ماندگاری پرونده‌ها در این هیات به کمتر از ۱۰۰ روز رسیده است و پرونده‌ها به جای ارجاع به مراکز قضایی، به صورت تخصصی در هیات داوری رسیدگی می‌شود.

عشقی اظهار داشت: در مورد بودجه کمیته‌ای در سازمان بورس تشکیل شد که ۳۰ بند در مورد نقش بازار سرمایه در بودجه در آن تدوین شد.

وی همچنین گفت: معاملات در بورس به شفافیت بازار و تعیین قیمت منصفانه کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سال آینده حاکمیت شرکتی در مورد شرکت‌های بورس را دنبال خواهیم کرد و برنامه‌ای برای آموزش مدیران ناشران بورسی در زمینه حاکمیت شرکتی خواهیم داشت.

عشقی همچنین گفت: امسال همه سود‌های نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز و غیرحضوری از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت‌ها شد. همچنین از سود‌های رسوبی در شرکت‌ها برای ۳۰ میلیون نفر واریز شد، افرادی بودند که رقم‌هایی مانند ۱۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان سود سنواتی طلب داشتند که امسال واریز شد.

 

 

 

 

 

برچسب ها: مجید عشقی بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر