06 فروردين 1402 - 15:15

افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی مراکش

افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی مراکش
بانک مرکزی مراکش نرخ بهره اصلی را ۵۰ واحد افزایش داد.
کد خبر : ۱۴۸۴۰۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره- بانک مرکزی مراکش تصمیم گرفت برای سومین بار در ۶ ماه گذشته نرخ بهره اصلی را ۵۰ واحد افزایش دهد و این تصمیم از پنجشنبه گذشته لازم الاجرا شد.

این بانک هدف از این اقدام را جلوگیری از وقوع مارپیچ‌های تورمی و کنترل سطوح تورم به منظور بازگرداندن آن به سطوح در راستای هدف ثبات قیمت‌ها عنوان کرد.

علیرغم وعده‌های دولت مبنی بر تامین کالا‌های کافی به بازار‌ها با تمام مواد با قیمتی که در دسترس شهروندان است، مراکشی‌ها ماه رمضان را با افزایش قیمت مواد غذایی آغاز کردند.

بر اساس آنچه بانک مرکزی در بیانیه‌ای پس از اولین جلسه سه ماهه سال ۲۰۲۳ اعلام کرد، نرخ تورم در سال گذشته به ۶.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم ثبت شده از سال ۹۲ تاکنون است.


وی پیش بینی کرد این نرخ در سال جاری به طور متوسط به ۵.۵ درصد برسد.

کمیسیون عالی برنامه ریزی فاش کرد که نرخ تورم در فوریه گذشته به ۱۰.۱ درصد افزایش یافت که به ویژه به دلیل افزایش ۲۰.۱ درصدی قیمت مواد غذایی و اقلام غیرخوراکی ۳.۶ درصد بود.

این نماینده اظهار داشت که افزایش مواد غذایی ثبت شده بین ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳ به ویژه شامل قیمت سبزیجات ۱۷.۸ درصد، میوه‌ها ۵.۷ درصد، گوشت ۴.۳ درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ ۲.۳ درصد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها