06 فروردين 1402 - 15:44

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان/ روابط اقتصادی روسیه و ترکیه در حال توسعه

پوتین و اردوغان از روند صعودی تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی روسیه و ترکیه رضایت دارند.
کد خبر : ۱۴۸۴۱۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از تاس، روسای جمهور روسیه و ترکیه اجرای پروژه‌های راهبردی مشترک در بخش انرژی شامل تامین گاز و ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو را موفقیت آمیز خواندند. کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی خود از روند مثبت در روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه ابراز رضایت کردند.

در این بیانیه آمده است: آن‌ها بر موضوع‌های ضروری شراکت روسیه و ترکیه در زمینه‌های مختلف تمرکز کرده و از پویایی مثبت روابط تجاری و اقتصادی، اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های استراتژیک مشترک در بخش انرژی شامل تامین گاز و ساخت و ساز نیروگاه هسته‌ای آکویو در ترکیه ابراز خرسندی کردند. اردوغان در ۱۹ مارس گفت که راه اندازی نیروگاه هسته‌ای آکویو کمک بزرگی به تامین بی وقفه و متعادل برق در ترکیه خواهد کرد. نیروگاه هسته‌ای آکویو، اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه، بر اساس توافق دولتی که در ۱۲ می ۲۰۱۰ بین روسیه و ترکیه امضا شد، در حال ساخت است.

این ایستگاه هسته‌ای شامل چهار رآکتور نسل ۳+ VVER طراحی شده توسط روسیه با توان خروجی هر رآکتور ۱۲۰۰ مگاوات خواهد بود. پس از راه اندازی و به ظرفیت کامل، NPP هر سال حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت تولید خواهد کرد. انتظار می‌رود این نیروگاه تا ۱۰ درصد از نیاز برق ترکیه را پوشش دهد. پیش بینی می‌شود که اولین واحد نیروگاه هسته‌ای آکویو در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر