14 فروردين 1402 - 09:48

افزایش قیمت نفت با کاهش غیرمنتظره تولید اوپک

با کاهش غیرمنتظره تولید اوپک، قیمت نفت ۸ درصد افزایش یافت و تحلیل گران قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه را هشدار دادند.
کد خبر : ۱۴۸۵۷۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، پس از اینکه اوپک پلاس اعلام کرد تولید خود را تا ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، قیمت نفت در بازار آزاد تا ۸ درصد افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با جهش ۵.۰۷ درصدی به ۸۳.۹۵ دلار در هر بشکه رسید و بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵.۱۷ درصد افزایش به ۷۹.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش داوطلبانه از ماه می‌تا پایان سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و این اقدام احتیاطی است که هدف آن ثبات بازار نفت است. به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این اقدام پس از تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ صورت گرفت. سایر کشور‌های عضو اوپک نیز متعهد به کاهش تولید نفت خود شده‌اند، به‌طوری‌که در میان دیگر کاهش‌های تولیدی از سوی کویت، عمان، عراق، الجزایر و قزاقستان، عربستان سعودی ۵۰۰ هزار بشکه و امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز کاهش داشته اند.

نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه؟

تینا تنگ، تحلیل گر سی ام سی مارکتس، به سی ان بی سی گفت: طرح اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید ممکن است با در نظر گرفتن بازگشایی چین و کاهش تولید روسیه به عنوان اقدامی تلافی جویانه علیه تحریم‌های غرب، قیمت نفت را دوباره به مرز ۱۰۰ دلار برساند. وی خاطرنشان کرد، این کاهش هم می‌تواند کاهش تورم را معکوس کند، که تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی را در مورد نرخ‌ها پیچیده می‌کند. در ماه مارس، قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسید، در حالی که معامله‌گران نگران این بودند که بحران بانکی بتواند رشد اقتصاد جهانی را کاهش دهد. یکی از تحلیل گران گفت که کارتل نفت و متحدانش به دنبال اجتناب از تکرار سقوط سال ۲۰۰۸ هستند.

باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان، با اشاره به سقوط قیمت نفت از ۱۴۰ دلار به ۳۵ دلار در شش ماه در آن سال، گفت: آن‌ها در حال بررسی نیمه دوم سال جاری هستند و نمی‌خواهند اتفاقات سال ۲۰۰۸ دوباره رخ دهند. اگر تقاضای چین در نیمه دوم سال جاری به ۱۶ میلیون بشکه در روز برگردد، قیمت نفت می‌تواند تا ۱۰۰ دلار کاهش یابد حتی اگر عرضه روسیه به دلیل حریم‌ها و تحریم‌ها کاهش یابد. پس این کاهش، بازار را بسیار فشرده می‌کند. در ماه اکتبر، کارتل نفت تصمیم خود را برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای در روز اعلام کرد. کاخ سفید در آن زمان گفت که جو بایدن، از تصمیم کوته‌بینانه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌های تولید در حالی که جهان هنوز با جنگ در اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، ناامید شده است.

برچسب ها: قیمت نفت اوپک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر