21 فروردين 1402 - 14:49

تورم بی سابقه قیمت مواد غذایی در مراکش

تورم بی سابقه قیمت مواد غذایی در مراکش
قیمت مواد غذایی در مراکش شاهد تورم بی‌سابقه‌ای است که در فوریه گذشته برای اولین بار در تاریخ این کشور از ۲۰ درصد گذشت.
کد خبر : ۱۴۸۹۴۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، افزایش شدید قیمت مواد غذایی مراکش در حالی است که نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسید.

این تورم بانک مرکزی مراکش (بانک المغرب) را بر آن داشت تا در تلاش برای کنترل تورم، نرخ بهره را ۳ بار متوالی افزایش دهد که آخرین آن در مارس گذشته نیم درصد بود و به ۳ درصد رسید.


قیمت پیاز که یکی از ارزان‌ترین سبزیجات بود به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، و هم اکنون قیمت هر کیلوگرم آن حدود دو دلار است.


نهاد‌های رسمی در مورد علل تورم بر سر یک نظر اتفاق نظر ندارند. دولت آن را موقتی می‌داند و آن را ناشی از عوامل خارجی و اقلیمی می‌داند. کمیسیون عالی برنامه ریزی (یک نهاد رسمی) نیز هشدار می‌دهد که تورم پایدار خواهد شد.

عمر الکتانی، تحلیلگر اقتصادی به نوبه خود می‌گوید که ۳ دلیل بر قیمت‌ها فشار آورده است و او این موضوع را ناشی از کمبود آب به دلیل خشکسالی، گرانی انرژی و گرانی کود‌ها می‌داند.

دولت مراکش نیز می‌گوید اقداماتی را انجام داده است که قیمت‌ها را قادر می‌سازد تا به حالت قبلی خود بازگردند.

به موازات آن، داده‌های وزارت کشاورزی مراکش افزایش صادرات میوه و سبزیجات تازه را نشان می‌دهد که با رشد ۱۰ درصدی به ۲.۳ تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است.


در حال حاضر، صدای احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری و شهروندان ساده، بلند شده است که همه از دولت می‌خواهند اقدامات مؤثرتری برای کاهش ظلم گرانی‌ها و بازگرداندن قیمت‌ها به حالت عادی اتخاذ کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر