24 فروردين 1402 - 13:20
مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی:

قیمت نفت در نیمه دوم ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد

مدیر ارشد اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ می‌تواند با کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها مواجه شود.
کد خبر : ۱۴۹۰۵۰

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، فاتح بیرول، مدیر ارشد اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت، بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ می‌تواند با عرضه کمتر نفت مواجه شود که این امر قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد.

پس از اینکه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، بازار‌ها را با اعلام کاهش داوطلبانه تولید روزانه ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز از ماه می‌تا پایان سال ۲۰۲۳ غافلگیر کردند، قیمت نفت از ابتدای ماه جاری به بالای ۸۰ دلار رسیده است.

قیمت نفت برنت در روز چهارشنبه حدود ۸۷ دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا به حدود ۸۳ دلار در هر بشکه رسید.

ساختار بازار‌های نفتی پس از درگیری روسیه و اوکراین تغییر کرد، زیرا تحریم انرژی روسیه کشور‌ها را مجبور کرد به دنبال نفت در جای دیگری به غیر از این کشور باشند.

بیرول گفت، اروپا به صورت ویژه بیشتر نسبت به کاهش عرضه روسیه حساس بود، اما زمستان نه چندان سرد کمک کرد تا بدترین سناریویی ممکن امسال رخ ندهد.

بیرول در اجلاس جهانی انرژی کلمبیا در نیویورک گفت، با این حال، انتظار می‌رود زمستان آینده از نظر تامین انرژی برای این منطقه چالش برانگیز باشد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد، اروپا باید بتواند بدون گاز طبیعی مایع روسیه سر کند.

روسیه در ماه فوریه اعلام کرد در نظر دارد تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز از میزان تولید ۱۰.۲ میلیون بشکه این خود کم کند.

بیرول ادامه داد، ممکن است مصرف سوخت فسیلی در جهان تا پیش از پایان دهه ۲۰ میلادی به اوج خود برسد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها