13 ارديبهشت 1402 - 18:01

تورم در اروپا دوباره در حال افزایش است

تورم در اروپا دوباره در حال افزایش است
تورم در اروپا، پس از ۵ ماه کاهش متوالی، در حال افزایش است که قرار است بانک مرکزی اروپا را وادار به افزایش نرخ‌های بهره کلیدی کند.
کد خبر : ۱۴۹۹۲۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از شبکه المیادین، تورم در اروپا، در ماه آوریل، پس از ۵ ماه کاهش متوالی، دوباره افزایش یافت، که قرار است بانک مرکزی اروپا را وادار کند تا نرخ‌های بهره کلیدی را افزایش دهد و در نتیجه خطر کاهش رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد.

اداره آمار اروپا، یورواستات، اعلام کرد که افزایش قیمت مصرف کننده در منطقه یورو پس از ۶.۹ درصد در ماه مارس، به طور قابل توجهی به ۷ درصد در آوریل افزایش یافت. کارستن برزسکی، اقتصاددان در بانک ING، به نوبه خود گفت: "این یک فراخوان آشکار برای بانک مرکزی اروپا برای ادامه افزایش نرخ بهره است. "

برژسکی انتظار داشت در جلسه آتی بانک در روز پنجشنبه در فرانکفورت، ۲۵ واحد افزایش یابد، در حالی که اندرو کنینگهام، کارشناس سرمایه اقتصادی، انتظار افزایش ۵۰ واحد پایه را داشت.

بانک‌های مرکزی با افزایش نرخ‌های بهره، تقاضای اعتبار و در نتیجه سرمایه‌گذاری و مصرف خانوار‌ها و بنگاه‌ها را کاهش می‌دهند و این امر باعث کاهش رشد می‌شود.

بانک مرکزی اروپا از ژوئیه ۲۰۲۲، به عنوان بخشی از کمپین بی سابقه انقباض پولی، نرخ بهره را ۳.۵۰ درصد افزایش داده است.

این بانک گزینه‌های کمی دارد، زیرا تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف ۲ ٪ است و همچنان مقامات سیاسی را نگران می‌کند که با اعتراض عمومی روبرو هستند و قدرت خرید آن ماه به ماه کاهش می‌یابد.


برزسکی به نوبه خود گفت که اگرچه "تورم در سطح جهان (از اکتبر) کاهش یافته است و همچنان در حال کاهش است، اما هنوز یک دوره آرام کننده وجود ندارد.

گفتنی است که تورم پس از یک سال و نیم افزایش مداوم، در اکتبر به ۱۰.۶ درصد رسید، که با جنگ روسیه و اوکراین دوباره شدت گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر