14 ارديبهشت 1402 - 12:06

ابلاغ سازوکار اصلاح مطالبه‌نامه ناشی از تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک

ابلاغ سازوکار اصلاح مطالبه‌نامه ناشی از تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک
گمرک ایران سازوکار اصلاح مطالبه‌نامه‌های صادره در خصوص مابه‌التفاوت نرخ ارز ets دوره بهار ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.
کد خبر : ۱۴۹۹۵۳

به گزارش ایبِنا، مصوبات یکصدو پانزدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توسط دفتر بازبینی و حسابرسی گمرک ایران ابلاغ شد.

بر این اساس سازوکار مطالبه مابه‌التفاوت نرخ ارز ETS واردات کالا در دوره بهار سال ۱۴۰۱ توسط گمرک به منظور جلوگیری از وصول مالیات مضاعف مشخص شد.

گمرکات اجرایی بایستی بعد از استعلام از سازمان امور مالیاتی با ذکر مشخصات و در صورت تایید دریافت، در راسای اصلاح مبلغ مطالبه نامه کسر دریافتی صادره اقدام کنند.

ابلاغ سازوکار اصلاح مطالبه نامه ناشی از تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک
لازم به ذکر است، در خرداد ماه ۱۴۰۱ بعد از جهش نرخ ارز محاسباتی در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان عملا کالا‌های خارج شده از گمرک در فصل بهار مشمول ما به التفاوت ارزش افزوده و حقوق ورودی شدند. بر این اساس گمرک ایران حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کسر دریافتی در قالب ۵۴ هزار مطالبه نامه صادر کرد. لازم به ذکر است، حدود ۴ هزار میلیارد تومان از این مطالبه نامه‌های کسر دریافتی در گمرک پرداخت شده است. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی به دلیل عدم اتصال سامانه‌ها به گمرک، در زمان وصول مالیات ارزش افزوده فصل بهار در نیمه تیر ماه ۱۴۰۱ اقدام به وصول مالیات فصل بهار مطابق نرخ جدید ets (سامانه معاملات الکترونیک) کرد.

در این بین پرونده تعداد کثیری از فعالان اقتصادی در کمیسیون‌های رسیدگی به اختلافات در گمرک در حال رسیدگی است که با مصوبه جدید شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی عملا مالیات مضاعف ارزش افزوده از این بخش از فعالان اقتصادی که قبلا مالیات خود را به سازمان مالیاتی پرداخت کرده اند در گمرک وصول نخواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر