14 ارديبهشت 1402 - 16:41

گاف‌های چندباره کانال‌های تلگرامی/ نرخ‌سازی برای فرار از سقوط دلار

گاف‌های چندباره کانال‌های تلگرامی  نرخ‌سازی برای فرار از سقوط دلار
کانال‌های تلگرامی فردایی باز هم دسته‌گل به آب دادند و نرخ‌سازی خود را برملا کردند.
کد خبر : ۱۴۹۹۶۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ نوسانات نرخ ارز گاهی اوقات آنقدر عجیب و بی‌منطق است که فهمیدن دلایل آن نیازی به داشتن تبحر در این بازار نیست. حتی گاهی دم خروس دلالان ارزی ناخواسته بیرون می‌افتد و نقشه‌های آنان را بر ملا می‌کند.


همان‌طور که قبلاً هم چند بار رخ داده بود، ادمین‌های کانال‌های تلگرامی دلار فردایی – جایی که هیچ ارزی در آن معامله نمی‌شود و تنها بر اساس پیش‌بینی نرخ فردای دلار، قمار می‌کنند - باز هم در لابه‌لای نرخ سازی‌ها، خود را لو دادند.

ساعاتی قبل و در حالی که این کانال‌ها دلیلی برای داغ کردن نرخ‌های خیالی خود نداشتند و حتی فضای کاهشی بر بازار حاکم شده و نرخ‌هایشان به کانال ۵۳ هزار تومان برگشته بود، نوشتند که "لفظ‌های بالا توی کانال ۵۴ هزار هست" و پس از آن در عرض چند ثانیه، نرخ‌های اعلامی خود را ۱۰۰۰ تومان افزایش دادند!

 

گاف‌های چندباره کانال‌های تلگرامی/ نرخ‌سازی برای فرار از سقوط دلار

 


باز کردن"قفل‌" نرخ‌ها با "لفظ"!

 


اینکه سوداگران ارزی به هیچ عنوان حاضر نیستند التهاب بازار ارز فروکش کند و برای آن هر کاری می‌کنند، قبلاً هم بار‌ها برملا شده است. دی‌ماه سال گذشته بود که یکی از همین کانال‌های معاملات فردایی در اقدامی عجیب، سوتی بزرگی داد و پس از اعلام نرخ ارز ۴۳ هزار تومانی که بسیار بالاتر از معاملات واقعی آن روز بازار بود، یکی از ادمین‌ها به‌اشتباه نوشت: «قفلی زدی رو ۴۳، بابا برو روی ۴۴ و ۴۵!». چنین سوتی بزرگی، یک‌بار دیگر دست صاحبان کانال‌های معاملات فردایی ارز را رو کرد.

 

گاف‌های چندباره کانال‌های تلگرامی/ نرخ‌سازی برای فرار از سقوط دلار



در اوایل اسفندماه سال گذشته هم کانال‌های تلگرامی در مدت کوتاهی، با تشدید هیجانات، نرخ ارز اعلامی خود را به حدود ۶۰ هزار تومان رساندند و در نتیجه این هیجانات برخی افراد حتی خانه و خودروی خود را برای خرید ارز فروختند. این دلالان هم پس از فروش ارز‌های خود با نرخ‌هایی بسیار بالاتر از آنچه با عقل و منطق سازگار بود، دوباره نرخ اعلامی خود را کاهش داده و در کمتر از ۱۰ روز نرخ ارز در این کانال‌ها بیش از ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و به ۴۸ هزار تومان رسید.

این‌ها حربه‌ای است که دلالان بازار ارز چندین و چند بار از آن برای فریب افراد کم اطلاع استفاده کرده‌اند، اما آنچه اهمیت دارد این است که مردم عادی که در اثر فضاسازی رسانه‌ای درگیر هیجانات خرید دلار در سقف‌های قیمتی نشوند.

 


دست‌های پشت پرده


حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در این باره می‌گوید: دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که بازار ارز را در کشور دچار تلاطم می‌کند.


وی افزود: این عده قیمت ارز در بازار را به‌صورت ساعتی بالا می‌برند و با ایجاد جو روانی باعث ایجاد التهاب در بازار ارز می‌شوند.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: این عده عموماً جزء صاحبان ثروت در جامعه هستند و با توجه به درآمد‌های ارزی که دارند منافع خود را در ایجاد تلاطم و بالابردن قیمت ارز در بازار می‌بینند.

 


واقعیت بازار


به اعتقاد کارشناسان، عامل اصلی برای تعیین نرخ ارز، تناسب عرضه و تقاضا است. به عبارتی باید دید منابع ارزی کشور در چه شرایطی است و چه میزان تقاضا وجود دارد.

بر اساس آمار‌های موجود، در نه‌ماهه ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور ۱۵.۸ میلیارد دلار مازاد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۲.۶ میلیارد دلاری بوده است. ۶۵ میلیارد دلار هم در نیما و مرکز مبادله در سال گذشته تخصیص یافته و فروش نفت به میزان قبل از تحریم‌های سال ۹۷ بازگشته و درآمد‌های آن هم وصول می‌شود.


با این شرایط ارزی مناسب، نوسانات ارزی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و باید به دنبال دلیلی از جنس قیمت‌سازی و ایجاد فضای هیجانی برای توضیح این نوسانات بود.

در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند در این بازار پر از ریسک وارد شوند و تبعات آن را بپذیرند و یا در یک فضای آرام تصمیم رفتار کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر