29 ارديبهشت 1402 - 13:39

۵ سال آینده داغ‌ترین سال‌های تاریخ زمین خواهد بود

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که انتظار می‌رود، دمای جهان و کره زمین ظرف چند سال آینده به رکورد جدیدی برسد.
کد خبر : ۱۵۰۵۶۸

به گزارش ایبِنا به نقل از طقس العرب، بر اساس یک گزارش جدید آب و هوایی که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) منتشر شده است، دمای کره زمین در پنج سال آینده به دلیل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و پدیده طبیعی ال نینو احتمالاً به سطوح بی‌سابقه افزایش خواهد یافت.

 

در این گزارش آمده است که ۶۶ درصد احتمال دارد که میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح جهانی حداقل در یک سال از سال‌های بین ۲۰۲۳-۲۰۲۷ به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد از سطح قبل از صنعتی شدن فراتر رود.


۹۸ درصد احتمال دارد که حداقل یکی از پنج سال آینده و در مجموع این پنج سال، داغ‌ترین دوره تاریخ باشد.

 

پروفسور پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی (WMO)  توضیح داد: این گزارش به این معنی نیست که ما برای همیشه از آستانه ۱.۵ درجه سانتیگراد تعیین شده در توافقنامه پاریس که نشان دهنده گرم شدن طولانی مدت و چندین ساله است، تجاوز خواهیم کرد؛ اما با این حال، WMO هشدار می‌دهد که جهان به طور موقت، اما با سرعت فزاینده، از آستانه ۱.۵ درجه سانتی گراد عبور خواهد کرد.

 

وی افزود: انتظار می‌رود پدیده ال نینو در ماه‌های آینده آغاز شود و همراه با تغییرات آب و هوایی انسانی، باعث افزایش دمای جهانی به سطوح بی‌سابقه‌ای شود. این افزایش پیامد‌های جدی برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. پس باید آماده باشیم.

 

بر اساس این گزارش، سیاره زمین در نیم دهه آینده به دلیل دو عامل اصلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و احتمال تشکیل ال نینو در تابستان امسال به این دمای جهانی خواهد رسید. به نحوی که تغییر اقلیم منجر به سال‌های بسیار گرم می‌شود.

 

بهار امسال سراسر جهان گرمای بالایی را تجربه کرده بود. در ابتدای این ماه، ویتنام بالاترین دمای خود را ثبت کرد و بخش‌هایی از جنوب آسیا در ماه آوریل موج گرما را تجربه کرد.

منبع:فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر