08 خرداد 1402 - 09:54
استاد اقتصاد در گفتگو با ایبنا:

طرح مالیات بر سوداگری چگونه موفق می‌شود؟

طرح مالیات بر سوداگری چگونه موفق می‌شود؟
کارشناس اقتصادی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صورت اجرای دقیق و متمرکز در بازار‌های هدف، می‌تواند به اهداف مهمی برسد.
کد خبر : ۱۵۰۷۰۸

علی مَزیَکی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار ارز و طلا، تصريح كرد: ضرورت دارد در گام نخست اجراي این طرح، رشد و عایدی بخشی از ارزش کالای مورد نظر نیز که در اثر تورم ایجاد شده، مورد توجه قرار گيرد. در واقع تمام جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید به خوبی اجرایی و میزان دقيق تورم محاسبه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اهداف اجرای طرح مالیات بر عایدی باید کاملا روشن و مشخص باشد، افزود: معمولا محاسبه و دریافت هر نوع مالیاتی، یک هدف خاص را دنبال می کند، به عنوان مثال برخی از مالیات‌ها با هدف بازدارندگي در مصرف و خرید است و برخی دیگر جنبه سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بخش مولد و یا حتی حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی است. به همین دلیل باید اهداف اصلی مالیات بر سوداگری هم به خوبی مشخص شود تا در میانه راه، نیاز به مصوبه و تغییر مسیر نباشد.

 

اين استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی از مالیات بر درآمد یا مالیات بر ثروت است که یکی از اهداف مهم آن بهبود توزیع درآمد خواهد بود.

 

وي ضمن تاکید بر به حداقل رساندن عوارض جانبی طرح‌های مختلف اقتصادی، گفت: یکی از مهم‌ترین موارد در اجرای طرح‌های این چنینی که با هدف کنترل بازار به ویژه ارز و سکه تدوین و اجرایی می‌شود، کاهش عوارض جانبی آن است.

 

مزيكي افزود: ضرورت دارد شرايطي با اجراي طرح مالیات بر عایدی سرمایه فراهم شود كه سرمایه‌گذاران با تبلیغات کاذب و وسوسه‌انگیز دلالان و سفته‌بازان، به بازارهای زودبازده ديگر منتقل نشوند. در واقع رکن اصلی در اجرای طرح مذکور این است که انگیزه‌های سرمایه‌گذاری از بین نرود و سرمایه از یک بازار به بازار دیگر سرازیر نشود.

 

وی مالیات را یک برنامه بلندمدت خواند و اظهار داشت: شاید بتوان طرح‌های مالیاتی را در یک دوره کوتاه مدت، طراحی و اجرا کرد، اما در واقع این مبحث یک برنامه جامع با اهداف بلندمدت است که نیاز به مطالعه و کارشناسی تخصصی دارد.

 

مزیکی یادآورشد: در اجرای طرح مالیات بر سوداگری باید توجه فراوانی شود تا در طول مسیر به مصوبات جدید و مکمل برای برطرف کردن مشکلات احتمالی، نیاز نباشد. در واقع کنترل و ساماندهی بازار ارز و سکه نیازمند اجرای طرحی جامع و کارشناسی است و طرح مالیات بر سوداگری نیز باید طوری اجرایی شود كه کل سیستم سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار ندهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر