08 خرداد 1402 - 13:00
در گفتگوی شرکت‌های پتروشیمی با ایبِنا مطرح شد؛

چشم‌انداز ارزآوری پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ مرکز مبادله تقویت می‌شود

شرکت‌های پتروشیمی از روند پیوسته و مطمئن تأمین ارز و عرضه آن در مرکز مبادله ایران خبر دادند.
کد خبر : ۱۵۰۹۹۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی که از زمستان سال گذشته آغاز شده، ارز مورد نیاز برای کالاهی اساسی با نرخ میانگین ۲۸۵۰۰ تومان با استفاده از ارز دولت که از صادرات شرکت‌های نفت و گاز تحت مدیریت دولت به دست می‌آید تأمین می‌گردد.

تأمین سایر نیاز‌های ارزی کشور نیز به تالار‌های حواله و خدماتی مرکز مبادله ایران سپرده شده است که از طریق عرضه ارز‌های حاصل از صادرات شرکت‌های صادراتی فولادی، فلزی و پتروشیمی و سایر شرکت‌های کوچک صادراتی صورت می‌گیرد.

در این سازوکار، عمل به تعهدات ارزی از سوی صادرکنندگان اهمیت ویژه‌ای دارد. بانک مرکزی با اختیارات ویژه‌ای که از سران قوا دریافت کرده بر این سازوکار اشراف دارد. این موضوع باعث شده ارز‌های صادراتی بخوبی به این مرکز تزریق شود.

شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یکی از ارکان تأمین ارز کشور روند گذشته و چشم‌انداز آتی عرضه ارز در مرکز مبادله را روشن می‌بینند و در گفتگو با ایبِنا نسبت به تصمیمات بانک مرکزی در این حوزه ابراز رضایت می‌کنند.

 

در همین زمینه مرتضی شاهمیرزایی؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه بیشترین میزان ارزآوری در سال گذشته مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده است، در گفتگو با ایبِنا اظهار کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر و حدود ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد. در سال ۱۴۰۲ هم برنامه صنعت پتروشیمی این است که همه ارز ناشی از صادرات را بدون معطلی در مرکز مبادله عرضه کند.

 

چشم‌انداز ارزآوری پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ مرکز مبادله تقویت می‌شود

 


بازگشت ارز؛ راحت‌تر از همیشه

 


همچنین امین ارغوان؛ رئیس تأمین خوراک پتروشیمی شازند به خبرنگار ما گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی در ایران مقوله مهمی است که به‌واسطه نظر رئیس کل بانک مرکزی و تصمیم دولت، از اواسط زمستان سال گذشته این روند تسهیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از تصمیم دولت، ارز پتروشیمی‌ها خیلی راحت‌تر وارد چرخه ارزی کشور شده است، بیان کرد: این موضوع آینده بسیار خوبی هم برای صنعت پتروشیمی و هم تأمین مالی کشور در پی خواهد داشت.

این فعال صنعت پتروشیمی درباره میزان ایفای تعهدات ارزی پتروشیمی شازند توضیح داد: بر اساس مصوبات دولت، پتروشیمی شازند درآمد‌های ارزی خود را به طور شفاف به بانک مرکزی اعلام نموده و بخش قابل توجهی از آن را از مسیر بازار نیما به چرخه نظام پولی کشور وارد می‌کند.

 

چشم‌انداز ارزآوری پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ مرکز مبادله تقویت می‌شود

 


برداشتن بار تحریم از دوش مردم


امید بچاری؛ سرپرست مجتمع پتروشیمی آبادان هم در گفتگو با ایبِنا خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که پتروشیمی‌ها برعهده دارند ارزآوری به‌ویژه در دوران تحریم است.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا سنگینی تحریم به مردم تحمیل نشود، گفت: پتروشیمی آبادان تمام ارز صادراتی را در سامانه نیما بر می‌گرداند و به تعهدات ارزی خود قطعاً پایبند است.

 

چشم‌انداز ارزآوری پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ مرکز مبادله تقویت می‌شود

 


رفع تعهد ۱۰۰ درصدی

 

همچنین خسرو یوسفی؛ مدیر مالی شرکت پلیمر آریا ساسول در گفتگو با خبرنگار ما تأکید کرد: آریا ساسول ارز حاصل از صادرات را از زمانی که بانک مرکزی الزام کرده به‌صورت ۱۰۰ درصد در سامانه نیما عرضه کرده است. سال ۱۴۰۱ آریا ساسول بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات خود را در نیما عرضه نموده و رفع تعهد ارزی ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی درباره عملکرد سال جاری هم گفت: بر همین منوال در سال ۱۴۰۲ هم فروردین را پرقدرت آغاز و تمام تعهدات ارزی را در نیما انجام داده‌ایم و برنامه شرکت این است که در سال جاری هم مانند سال‌های گذشته همه تعهدات ارزی خود را انجام بدهد.

 

چشم‌انداز ارزآوری پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ مرکز مبادله تقویت می‌شود

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر