08 خرداد 1402 - 15:44
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد؛

لزوم تمرکز بر کاهش فرار مالیاتی جهت توزیع عدالت و مهار تورم

مهم‌ترین هدف سازمان امور مالیاتی کاهش فرار مالیاتی مشاغل و به خصوص مشاغلی خاص نظیر بنگاه‌داران، پزشکان و دلالان است.
کد خبر : ۱۵۱۰۷۵

مهرداد گودرزوند، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایبنا گفت: بخش عمده‌ای از مالیات در کشور‌های مترقی دنیا از محل مالیات بر مشاغل و سوداگری است، ولی در کشور ما با وجود قوانین مرتبط با هوشمندسازی و کاهش فرار مالیاتی، در اجرا به درستی عمل نشده است. اولین و مهم‌ترین هدف سازمان امور مالیاتی در سال جاری استفاده از همه توان و سامانه‌های اطلاعاتی در جهت کاهش فرار مالیاتی مشاغل و به خصوص مشاغلی خاص نظیر بنگاه‌داران، پزشکان و دلالان است تا بتوانند علاوه بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، به توزیع عدالت و مهار تورم نیز بپردازد.


گودرزوند گفت: معمولا وقتی قانون جدید می‌نویسیم، فاصله قانون سنتی با قانون هوشمند زیاد است. حتما باید نیروی انسانی متناسب با آن قانون آموزش ببیند بهسازی شود و کنترل‌های به روز را انجام دهد. یکی از ضعف‌ها در بحث مالیات این است که بخشی از این نیرو‌ها نیازمند آموزش هستند و در عین حال نیازمند نیرو‌های جدید منطبق با سیستم جدید هستیم. این فرآیند نیرو‌های توانمند می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند. همچنین استقرار کامل داده‌ها و اطلاعات در سامانه مودیان و استفاده سازمان امور مالیاتی از اطلاعات تراکنش‌های دستگاه‌های پوز مرتبط با فروشگاه از دیگر اقدامات مهم در جهت رسیدن به نظام مالیاتی هوشمند است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در بخش مالیات قوانین خوبی در مجلس تصویب شده است و می‌تواند کمک کند، اما کنترل و اجرای دقیق این قوانین و سامانه‌ها به سازمان مالیاتی برمی گردد که بایستی متناسب با این قانون فرار مالیاتی را کاهش دهد. وقتی قانون جدید نوشته می‌شود و هوشمند سازی می‌شود در همان قانون جلوگیری از راه فرار دیده شده است و این نیازمند ابزارها، فرآیند‌ها و نیرو‌های خبره‌ای است که با بتوانند راه‌های فرار را به حداقل برسانند و مسیر اجرای صحیح را هموار کنند. باید با فرار مالیاتی به شدت برخورد شود و کسی امکان و جرات فرار مالیاتی را نداشته باشد. بخش عمده‌ای از مالیات در کشور‌های مترقی دنیا از محل مالیات بر مشاغل و سوداگری است، ولی در کشور ما با وجود قوانین مرتبط با هوشمندسازی و کاهش فرار مالیاتی، در اجرا به درستی عمل نشده است.


وی ادامه داد: به چشم و به صورت ملموس در جامعه می‌بینیم که پزشکان، بنگاه‌های معاملاتی و سایر مشاغل فرار مالیاتی دارند سامانه وجود دارد، اما ارتباط جریان مالی بسیار مهم است. معتقدم شاید شفافیت آرا در اداره کشور اثرگذار نباشد، اما شفافیت مالی در اداره کشور، توزیع عدالت و جلوگیری از فرار مالیات‌ها و چندطبقه‌ای موثر است. یکی از موضوعات جریانات مالی مالیات است که اهمیت بالایی دارد اگر آن بخشی که مالیات نمی‌دهند و فرار مالیاتی شان بالاست مالیات بدهند بسیاری از مشکلات این حوزه حل می‌شود.


نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به اینکه مالیات مردم عادی و کارمندان و کارگران ابتدای هر ماه کسر می‌شود، ولی برخی مشاغل خاص با درآمد میلیاردی فرار مالیاتی دارند؛ تصریح کرد: الان از کسانی که در طبقه متوسط هستند یعنی کسبه جز، کارگران، کارمندان و کشاورزان به راحتی مالیات اخذ می‌کنیم، اما طبقه‌ای در کشور هستند که بخش عمده درآمد کشور دست اینهاست و‌مالیات هم نمی‌دهند باید این‌ها شناسایی ودیده شوند و سازمان مالیاتی بروی این‌ها تمرکز داشته باشد. اولین و مهم‌ترین هدف سازمان امور مالیاتی در سال جاری استفاده از همه توان و سامانه‌های اطلاعاتی در جهت کاهش فرار مالیاتی مشاغل و به خصوص مشاغلی خاص نظیر بنگاه‌داران، پزشکان و دلالان است تا بتوانند علاوه بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، به توزیع عدالت و مهار تورم نیز بپردازد.


گودرزوند در پایان تاکید کرد: فرار مالیاتی را به صورت میدانی می‌توان در بخش بزرگی از متخصصین، بنگاه داران، معامله گران و کسانی که جریان مالی را جا‌های مختلف شیفت می‌دهند دید. این افراد جریان مالی را از بازار طلا به سمت بازار دلار و از آنجا به سمت بازار خودرو می‌برند. اگر این‌ها کنترل شوند اقتصاد می‌تواند به نقطه مطلوب برسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها