09 خرداد 1402 - 17:13
اولین شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع یک در فرابورس معرفی شد:

«نیان» در آستانه عرضه در بازار دوم فرابورس

نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «نیان الکترونیک» با حضور مدیران این شرکت در فرابورس ایران برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۱۱۵۷

به گزارش ایبِنا، در ابتدای این نشست محمدعلی چمنیان بنیان‌گذار مجموعه نیان با اشاره به اینکه نیان الکترونیک به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع یک در حال ورود به بازار سرمایه است، گفت: این مجموعه در بازار تجهیزات نیرو و پاور مخابراتی ۸۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و توانسته تجهیزات مختلفی را به کشور‌های زیادی صادر کند.


وی با اشاره به اینکه مجموعه نیان بزرگ‌ترین واحد تولیدی تجهیزات یکپارچه الکترونیک قدرت را در خاورمیانه راه‌اندازی کرده است، گفت: قابلیت تجاری‌سازی بیش از ۱۰۰۰ محصول فناورانه در این مجموعه وجود دارد.


کاربرد محصولات «نیان»


چمنیان در ادامه، کاربرد محصولات گروه نیان در صنایع زیربنایی را تشریح کرد و گفت: محصولات این مجموعه در صنایع مخابراتی، نفت و گاز، صنایع تجدیدپذیر، خودروسازی، صنعت لوازم‌خانگی و صنایع نظامی کاربرد‌های مهمی دارد.


به گفته مدیرعامل «نیان الکترونیک» نیاز به این محصولات روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این در حالی است که شرکت تولیدکننده جدی در این حوزه به‌جز نیان الکترونیک ندارد.


چمنیان با اشاره به اینکه آغاز به کار این مجموعه ۳۰ سال پیش در یک زیرزمین به‌صورت استارتاپ بوده است، افزود: نیان الکترونیک امروز در نیمه‌راه توسعه با ۷۰۰ نفر نیرو و در فضای ۵۰ هزار متری فعال است. این نشان می‌دهد توسعه استارتاپ‌ها خصوصا حوزه فناوری می‌تواند اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین باشد.


برنامه‌های آتی «نیان»


مدیرعامل نیان الکترونیک در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: راه‌اندازی خط تولید موتور‌های پربازده با تولید ۱۰ هزار عدد در سال جاری در دست راه‌اندازی است.


وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۳ این خط تا ۴۰۰ هزار موتور توسعه پیدا خواهد کرد. طرح تولید و توسعه باتری‌های لیتیومی نیز از برنامه‌های ۱۴۰۴ است.


وی توسعه فست مووینگ‌ها را از دیگر برنامه‌های آتی این مجموعه اعلام کرد و گفت: از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۰۹ توسعه فست مووینگ‌ها مثل اسکوتر، موتور برقی و در نهایت ماشین برقی در دست برنامه‌ریزی است.


چمنیان حوزه فعالیت نیان الکترونیک را طراحی و تولید انواع مبدل‌های الکترونیکی انرژی و ارائه‌دهنده راهکار‌های جامع و خدمات فنی و مهندسی مرتبط اعلام کرد و در خصوص بخشی از مزیت‌های رقابتی پایدار این مجموعه توضیح داد.


به گفته وی ساختار مدیریتی بر پایه نظام نوآوری و تحقق محصول، قابلیت خلق تنوع بالا در محصولات، قابلیت یکپارچه‌سازی و ارائه راهکار‌های نوآورانه و خدمات و پشتیبانی تخصصی به مشتریان و برند برتر در بازار است که این موارد از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی این مجموعه است.


چمنیان در خصوص روند فروش محصولات در نیان نیز گفت: شتاب رشد فروش از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ متوسط ۵۰ درصد بوده و برای سال‌های آتی رشد بیشتری پیش‌بینی می‌شود.


عملکرد سود و زیان شرکت اصلی


سمیه پرهیزکار، مدیر مالی و عضو هیئت‌مدیره شرکت نیان الکترونیک نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه این مجموعه با نماد نیان، اولین شرکت دانش‌بنیان نوع یک است که وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: این شرکت، استارتاپی و آینده‌نگر است و عمده صورت‌های مالی آن تمرکز بر آینده است.


وی در خصوص عملکرد سود و زیانی «نیان» ادامه داد: مهم‌ترین مسئله، بحث دارایی‌های نقدی شرکت است، دارایی‌های شرکت طی دو سال اخیر ۱۰۰ درصد رشد داشته است.


عضو هیئت‌مدیره «نیان» با تأکید بر عملکرد خوب نسبت‌های نقدینگی این مجموعه، گفت: دوره وصول مطالبات کمتر از ۶۰ روز است. در نسبت‌های سودآوری هم میانگین نسبت سود ناخالص ۳۰ تا ۳۵ درصد است.


وی با اشاره به اینکه بازده حقوق صاحبان سهام طی دو الی سه سال اخیر بالای یک بوده است، افزود: نسبت کیفیت سود هم عدد‌های بالایی دارد. به این ترتیب که در سال ۱۴۰۱، ۲۲۱ درصد نسبت کیفیت سود بوده است.


معافیت‌های مالیاتی


پرهیزکار با اشاره به اینکه در حال حاضر دو معافیت مالیاتی هم‌زمان شامل نیان شده است، تصریح کرد: معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و ۱۵ سال ادامه خواهد داشت. همچنین از سال ۱۳۹۸ هم مشمول مالیات مناطق کمتر توسعه‌یافته هستیم که حداقل تا ۱۵ سال ادامه دارد.


همچنین حاشیه سود عملیاتی در سال گذشته ۱۹ درصد، حاشیه سود خالص ۲۱ درصد و حاشیه سود ناخالص ۳۰ درصد بوده است.


«نیان» چقدر می‌ارزد؟


در ادامه این نشست غلامی، نماینده ارزش‌گذار از تأمین سرمایه کاردان با تشریح جزییاتی از ارزش‌گذاری این شرکت گفت: بر اساس صورت‌های مالی ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی این مجموعه در سال ۱۴۰۰ بوده است. مبنای اقتصادی اصلی در برآورد اصلی شرکت، نرخ تورم است که بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و مرکز آمار ایران محاسبه می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه در ارزش‌گذاری «نیان» با یک شرکت دانش‌بنیان مواجهیم، گفت: در این شرکت بخش کوچکی از بحث افزایش زیرساخت مربوط به تجهیزات بوده و نکته اصلی رشد فروش محصولات است که تابع نیروی انسانی متخصص و تقاضای بازار است.


غلامی با اشاره به اینکه در پیش‌بینی ظرفیت تولید محافظه‌کارانه محاسبات انجام‌شده است، ادامه داد: بهای تمام‌شده هم بر اساس نرخ تورم محاسبه شده است.


وی در خاتمه گفت: در کلیات ارزش‌گذاری بر اساس محاسبات انجام‌شده، برای ارزش حقوق صاحبان سهام شرکت نیان الکترونیک به عدد ۲ هزار و ۶۱ میلیارد تومان برای ارزش شرکت و ۷۷۲۲ تومان برای هر سهم رسیدیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر