افزایش مبادلات تجاری عربستان و گروه بریکس به بیش‌از ۱۶۰ میلیارد دلار

وزیر خارجه عربستان از افزایش ارزش کل مبادلات تجاری کشورش و کشور‌های عضو بریکس در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار خبر داد.
کد خبر : ۱۵۱۳۵۳

به گزارش ایبِنا، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت، ارزش کل مبادلات تجاری دوجانبه میان عربستان و کشور‌های عضو بریکس در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است و این کشور بزرگ‌ترین شریک تجاری غرب آسیای این اتحادیه به شمار می‌رود.

گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تقریبا یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در نشست وزیران کشور‌های دوست بریکس در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی گفت، کشورش در حال برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری بیشتر با گروه بریکس برای دستیابی به موفقیت جمعی است.

آخرین نشست این اتحادیه با حضور وزرای خارجه کشور‌های عضو بریکس و ۱۲ کشور جهان جنوب (اصطلاحی در مطالعات فراملیتی و پسااستعماری به جای واژه‌های جهان سوم، کشورهای‌درحال توسعه یا کمتر توسعه یافته) برگزار شد که نسبت به پیوستن به این بلوک ابراز تمایل کردند.

وی افزود: «عربستان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری گروه بریکس در خاورمیانه است... کل حجم مبادلات تجاری این کشور با کشور‌های عضو بریکس از ۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ و ۱۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.»

به گفته وزیر خارجه عربستان، روابط بین کشور‌ها باید بر اساس اصول احترام به حاکمیت، عدم مداخله و پایبندی به قوانین بین‌المللی باشد.

گروه بریکس اخیرا در حال فعالیت بر روی ایجاد یک ارز جدید است تا وابستگی خود به دلار آمریکا در مبادلات را از بین ببرد. قرارداد‌های میان اعضای این گروه با ارز‌های ملی کشور‌های درگیر صورت می‌گیرد.

بلومبرگ قبلا گزارش داده بود، گروه بریکس طی ۵ سال آینده از گروه هفت که شامل کشور‌های توسعه یافته است، پیشی خواهد گرفت.

 

منبع: راشاتودی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر