21 خرداد 1402 - 12:05
گزارش ایبِنا از کف بازار ارز؛

سقوط دلار تلگرامی به کانال پایین‌تر / دلار در بازار آزاد خریدار ندارد

سقوط دلار تلگرامی به کانال پایین‌تر   دلار در بازار آزاد خریدار ندارد
دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، منجر به کاهش قابل توجه هیجانات منفی در کف بازار ارز شده است.
کد خبر : ۱۵۱۶۴۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دلار بدون خریدار ماند؛ این چکیده حال و روز بازار است که تا همین چند وقت پیش تحت تاثیر جوسازی منفی از سوی گروهی سودجو، نوسانات افزایشی را تجربه کرده بود. حال  در روز‌های اخیر، با اقدامات فنی بازارساز و دیپلماسی اقتصادی سیاست گذار ارزی در سطح منطقه و همچنین دیدار کم سابقه فرزین با رئیس صندوق بین المللی پول، معامله گران ارزی و فعالان اقتصادی شاهد کاهش انتظارات و تعدیل نرخ‌ها در بازار ارز هستند.

به گونه‌ای که عقب نشینی چند  کاناله دلار باعث شده تا بسیاری از نوسان گیران، قید خرید را بزنند و راهی صف فروش شوند. این در حالی است که امروز در دومین روز هفته و در شرایطی که بسیاری از نیاز‌های ارزی چند ماهی است که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در حال تامین و تخصیص است، نرخ ارز در بازار آزاد و غیررسمی بازهم با کاهش همراه شده است.

به بیان دیگر، بهای دلار در کانال‌های تلگرامی با کاهش به کانال ۴۸ هزار تومان رفته است و این در حالی است که در کف بازار ارز تهران، نرخ دلار از این رقم نیز پایین‌تر است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر، دلار در بازار آزاد ۴۷۵۰۰ هم خریدار ندارد، زیرا معامله گران پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی نرخ ارز ادامه داشته باشد.

فعالان ارزی و اقتصادی معتقدند در هفته‌های اخیر، در پی توسعه و تعمیق فعالیت مرکز مبادله ایران، نیاز‌های ارزی در سرفصل‌های جدید شناسایی شده و در حال تامین است. این روند تحت نظارت بانک مرکزی به محدودتر شدن بازار آزاد منجر شده و در نتیجه، تاثیر منفی نرخ سازی‌های تلگرامی به مرور خنثی می‌شود.

از سوی دیگر، روز گذشته یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با خبرنگا ایبِنا از آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق خبر داد و گفت: مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی بر این است که مبلغ پرداختی حدود سه میلیارد دلار است.

وی با اشاره به مجوز پرداخت بخشی از طلب‌های ایران توسط عراق، تاکید کرد: این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت چرا که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل توجهی کند.

این خبر مثبت در خصوص آزادسازی بخشی از طلب ایران از عراق در ادامه آثار مثبت دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، منجر به کاهش قابل توجه هیجانات منفی در کف بازار ارز شده است و در نتیجه با تعدیل انتظارات تورمی، پیش بینی فعالان بازار ارز از تداوم روند کاهشی دلار در روز‌های آینده حکایت دارد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر