26 خرداد 1402 - 10:21
یک نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا:

امکان کاهش چک‌های برگشتی به یک درصد / سرچشمه‌های رشد نقدینگی خشکانده شود

امکان کاهش چک‌های برگشتی به یک درصد   سرچشمه‌های رشد نقدینگی خشکانده شود
ابوالفضل ابوترابی با اشاره به ترکیب رشد نقدینگی گفت: باید ریشه‌های رشد نقدینگی در کشور خشکانده شود.
کد خبر : ۱۵۱۸۳۹

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه یکی از عوامل رشد نقدینگی در کشور تعدد بانک‌های خصوصی است، گفت: باید سرعت نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی کاهش یافته و ریشه‌های رشد نقدینگی در کشور خشکانده شود.


وی افزود: یکی از عوامل مهم رشد نقدینگی در کشور تعداد بالای بانک‌های خصوصی است که با اقدامات شان به رشد نقدینگی دامن می‌زنند.  ما در حال حاضر بیش‌از ۲۰ بانک خصوصی داریم که تعداد آن‌ها به پنج یا شش بانک باید کاهش یابد.


نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اظهار داشت: توصیه رهبر معظم انقلاب در ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه یک اقدام مهم در ارتباط با کاهش تعداد بانک‌ها در کشور بود و باید الگویی برای سایر بانک‌های خصوصی نیز قرار گیرد.

 

ابوترابی اضافه کرد: ما در شرایط فعلی در حوزه بانکی با تعداد زیادی حساب‌های بانکی و حساب‌های اجاره‌ای مواجه هستیم که این مسائل خود به رشد نقدینگی در کشور دامن می‌زنند، به عنوان مثال در کشور ما هر شخص حقیقی می‌تواند بیش از ۲۵۰ حساب بانکی داشته باشد.

 

وی افزود: صدور چک بدون پشتوانه و بی محل نیز یکی از عوامل ایجاد نقدینگی در کشور بوده است. اگر چه چک‌های بی محل به ۷ درصد کاهش یافته، اما همین ۷ درصد نیز برای رشد نقدینگی و وضعیت اقتصادی و تورم موجود در جامعه آسیب زننده است.


نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بانک مرکزی باید هرچه زودتر صدور چک بر اساس اعتبار مالی افراد و بحث اعتبارسنجی و رتبه بندی در این حوزه را اجرایی کند تا چک‌های بی‌محل به حداقل برسد. در صورتی که این مسئله اجرایی شود، صدور چک‌های بدون پشتوانه و بی محل به یک درصد کاهش خواهد یافت.

نویسنده: عباسی مزار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر