سفیر ایران در مسکو:

کشور‌های بریکس ارزی مستقل از دلار خواهند داشت

کشور‌های بریکس ارزی مستقل از دلار خواهند داشت
جلالی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان متعلق به کشور‌های بریکس خواهد بود، گفت: کشور‌های بریکس مستقل از دلار ارز خود را خواهند داشت.
کد خبر : ۱۵۱۸۵۲

به گزارش ایبِنا، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در اظهاراتی به خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که کشور‌های بریکس نیاز به ایجاد سیستم پرداختی بدون وابستگی به سوئیفت و دلار دارند.

جلالی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان متعلق به کشور‌های بریکس خواهد بود، تاکید کرد: تسلط دلار بر اقتصاد جهانی آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: امروز آمریکا اقتصاد بسیاری از کشور‌ها را از طریق دلار به گروگان گرفته است، تحریم‌ها یکی دیگر از ابزار‌های غرب است و امروز حدود ۲۶ کشور در لیست تحریم قرار دارند که روسیه در صدر آن قرار دارد.

جلالی تصریح کرد: این چیزی جز تروریسم اقتصادی نیست که نه تنها سران کشور‌ها بلکه زندگی مردم عادی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین کشور‌ها نباید این را تحمل کنند و اجازه ندهند آمریکا و کشور‌های غربی از طریق دلار با سرنوشت ما بازی کنند.

جلالی گفت: در این شرایط باید سلطه دلار بر اقتصاد و آنچه سیستم سوئیفت نامیده می‌شود، کنار گذاشت؛ کشور‌ها باید در اسرع وقت به پرداخت با ارز‌های ملی روی بیاورند، ما قادریم و باید سیستم پرداخت خود را مستقل از سوئیفت ایجاد کنیم.

سفیر ایران در مسکو تاکید کرد: ایران و روسیه از قبل در این زمینه تجربه دارند و ما می‌توانیم آن را با کشور‌های دیگر به اشتراک بگذاریم. ما در حال حاضر نوعی (باشگاه) کشور‌های مشمول تحریم‌های آمریکا را داریم، من باور داریم که در آینده، در چارچوب بریکس و سازمان همکاری شانگهای، ما مطمئناً ارز خود را خواهیم داشت و تسویه حساب‌های مالی مستقل از دلار آمریکا خواهند بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر