آیا یوان چین جایگزین دلار می‌شود؟

آیا یوان چین جایگزین دلار می‌شود؟
ایرانی‌ها، برزیلی‌ها و سعودی‌ها در حال حاضر نه تنها با چین، بلکه با کشور‌های ثالث نیز به تجارت یوان روی آورده‌اند.
کد خبر : ۱۵۲۲۶۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از المیادین، الکسی موزین، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول در طرف روسیه تأیید می‌کند که «استفاده غرب از دلار و یورو در تجارت و مراودات مالی به عنوان یک سلاح، تقسیم اقتصاد بین‌المللی را غیرقابل برگشت می‌کند».

مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول از طرف روسیه به اسپوتنیک گفت که ایالات متحده شرایطی را ایجاد کرده است که در آن کشور‌های سراسر جهان به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا هستند.

موزین افزود: «آمریکایی‌ها خودشان شرایطی را ایجاد کردند که در آن جست‌وجو برای جایگزین‌های دلار ناگزیر آغاز شد و اکنون می‌بینیم که چگونه این اتفاق می‌افتد».

نماینده روسیه به افزایش استفاده از سایر ارز‌های ملی در سراسر جهان به ویژه یوان چین هم اشاره کرد.


موزین ادامه داد: «ما می‌بینیم که ایرانی‌ها، برزیلی‌ها و سعودی‌ها در حال حاضر نه تنها با چین، بلکه با کشور‌های ثالث نیز به تجارت یوان روی آورده‌اند».

 

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان غربی در صندوق بین‌المللی پول تلاش می‌کنند تا از این مشکل جلوگیری کنند و رهبری سازمان بین‌المللی نمی‌تواند فشار‌هایی را که شرکت‌کنندگان غربی بر آن وارد می‌کنند نادیده بگیرد.

موزین به عنوان نمونه‌ای از تقسیم اقتصاد جهانی، به پیامد‌های تحریم‌های غرب علیه روسیه اشاره کرد و گفت: ما این درس را آموخته ایم و هرگز به خود اجازه نمی‌دهیم که حداقل در بخش‌های استراتژیک اقتصاد دوباره به واردات وابسته شویم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون همه جهان متوجه شده اند که جهانی شدن همه کشور‌ها را مجبور می‌کند که مسیر تخصصی شدن را به قیمت تنوع اقتصادی طی کنند و اینگونه روند جهانی شدن هم ادامه خواهد داشت.

نکته قابل توجه این است که آژانس آمریکایی «بلومبرگ» با اشاره به اینکه یافتن دلار آمریکا در کشور‌های آمریکای لاتین دشوار شده است، آرژانتین را مثال زد و نوشت: در سراسر آمریکای جنوبی، کاهش عرضه ارز سبز، شرکت‌ها را به سمت ارز دیگری مانند یوان چین سوق داده است.

همچنین چند روز پیش آژانس آمریکایی "بلومبرگ" اعلام کرده بود که ۲۰ کشور آفریقایی آماده معامله با ارز‌های محلی خود هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر