26 تير 1402 - 08:50
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایبِنا:

بانک مرکزی نوسان بازار ارز را کنترل کرد/ نیازمندی ایران و کشور‌های منطقه به ارز واحد

بانک مرکزی نوسان بازار ارز را کنترل کرد  نیازمندی ایران و کشور‌های منطقه به ارز واحد
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ثبات بازار ارز زمانی با تاثیر مثبت در اقتصاد همراه خواهد شد که دوام و استمرار مطلوبی داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۲۴۳۸

مسعود قاسمی، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباط با کشور‌های مختلف دنیا و دیپلماسی منطقه‌ای به خبرنگار ایبِنا گفت: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب، هزینه بالایی را به ویژه در واردات و صادرات و نقل و انتقال ارز پرداخت کرده که سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی با هدف ایجاد ارتباط پولی بانکی با کشور‌های منطقه و دنیا می‌تواند در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار باشد.


وی افزود: بی تردید اقتصاد ما تا زمانی که با مشکلات ارتباط پولی و بانکی با دنیا مواجه است،مسیر سختی برای رشد و پویایی دارد و ما زمانی می‌توانیم اتفاق بزرگی را در عرصه تجارت و اقتصاد رقم بزنیم که مراودات و مبادلات ارزی تسهیل شود.


این فعال اقتصادی به لزوم تاسیس یک بازار مشترک و ارز واحد توسط کشور‌های منطقه و آسیا اشاره کرد و گفت: برخی کشور‌های منطقه و قاره آسیا از جمله سهم بسزایی در صنعت، اقتصاد و نفت جهان دارند و هر کدام از این کشور‌ها از لحاظ توان تولیدی و معدنی و اقتصادی از قدرت بالایی برخوردارند. در نتیجه کشور‌های منطقه و آسیا هم می‌توانند مثل کشور‌های اروپایی، یک بازار مشترک و یک ارز واحد مثل یورو را ایجاد و راه اندازی کنند.


وی بحث دلارزدایی در اقتصاد آسیا و کشور‌های منطقه را دور از ذهن ندانست و گفت: زمانی که کشور‌های اروپایی با ایجاد ارز واحد، بنام یورو در برابر آمریکا قد علم کردند، حتی آمریکایی‌ها نیز فکرش را نمی‌کردند که دلارشان از این واحد پولی جا بماند. سوال اینجاست که چرا کشور‌های قدرتمند اقتصادی و صنعتی قاره آسیا مثل چین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی و ... چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند. مطمئنا کشور‌های آسیایی هم می‌توانند با توان بالای اقتصادی خود چنین کاری را صورت دهند و به جای مذاکره از موضع ضعف در برابر دلار آمریکا، با تکیه بر ارز واحد خود از موضع قدرت برای اقتصاد جهان نقش آفرینی کند.


قاسمی با اشاره به نقش مهم ایران در ایجاد چنین بستری برای کشور‌های منطقه و آسیا گفت: ایران توان پیشنهاد و برگزاری اجلاس یا کنفرانس‌های منطقه‌ای را دارد تا کشور‌های مورد نظر را به سمت تشکیل بازار مشترک و ایجاد ارز واحد سوق دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران به مشکلات سوئیفت اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی به سوئیفت، هم برای بخش دولتی و هم برای بخش خصوصی مشکل ایجاغعد کرده و تا زمان ایجاد یک راهکار یا شبکه جایگزین همچنان ادامه دارد. خوشبختانه چندی پیش در حاشیه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در تهران صحبت‌هایی در خصوص راه اندازی یک شبکه بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت برای مراودات مالی و ارزی مطرح شد که امیدوارم این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.


وی در خصوص تاثیر سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی در بازار ارز افزود: طی ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در بازار ارز بودیم که این ثبات و کنترل نوسان ادامه دارد، اما باید در نظر داشت تا زمانی می‌توان به این روند خوشبین بود که ثبات بازار ارز مستمر و مداوم باشد. بانک مرکزی با توجه به همین استقلال و اختیارات کنونی که باید بیشتر هم بشود، توانسته از پس بازار بر آید، اما ایجاد تداوم در این شرایط نیاز به اقدامات زیربنایی در حوزه‌های مختلف دارد.


قاسمی به لزوم تغییر و اصلاح ساختار بانکی تاکید کرد و گفت: ما در برخی از موضوعات بانکی نیاز به اصلاح داریم. به عنوان مثال بانک برای جذب سرمایه‌های مردم و کاهش نقدینگی می‌تواند سرمایه‌های کوچک را جمع آوری و تبدیل به سرمایه‌های بزرگ کند. سپس با وارد کردن این سرمایه بزرگ به صنعت و تولید، سود حاصل از تولید و صنعت را که در اثر همین سرمایه گذاری بدست آمده به مردم بازگرداند. به همین دلیل معتقدم سیاست‌های تثبیت باید زیربنایی تدوین و اجرایی شود تا تاثیر آن محدود به چند ماه نشود و استمرار یابد.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر