19 تير 1402 - 10:20
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس بدون استناد به محاسبات آماری، مدعی تورم سه‌رقمی در کشور شد!

توهم تورم ۱۲۰ درصدی

توهم تورم ۱۲۰ درصدی
کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که اظهارات غیرمستند فعالان سیاسی درباره افزایش تورم، خود عامل افزایش انتظارات تورمی در کشور است.
کد خبر : ۱۵۲۷۶۸

به گزارش ایبِنا، در حالی مجلس یازدهم سال پایانی عمرش را سپری می‌کند که برخی نمایندگان برای جبران کم‌کاری خود در طول دوره نمایندگی، با نزدیک شدن به زمان انتخابات مواضعی اتخاذ می‌کنند که بتوانند تیتر یک سایت‌های مختلف را از آن خود کنند و اظهاراتشان در کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی منتشر شود.

این دسته از نمایندگان بدون استناد به آمار و داده‌های رسمی کشور همچون مرکز آمار و بانک مرکزی، با گرفتن ژست طرف مردم بودن تلاش می‌کنند مطالبی را بیان کنند که به‌زعم خود، مردم خوش‌شان بیاید تا بتوانند مجدداً رأی مردم حوزه انتخابیه خود را کسب کنند. به‌عنوان نمونه غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد مدعی شده است: «مسئولان مدام می‌گویند تورم ۴۰ درصد است، این در حالی است که می‌بینیم تورم ۱۲۰ درصد است، پس چطور می‌گویند تورم ۴۰ درصد است. واقعیت امر همان است که در عمل اتفاق می‌افتد و بازی کردن با این اعداد و رقم‌ها چیزی نیست که بر مردم پوشیده باشد، چراکه مردم هر روز خرید می‌کنند و روزانه این مسائل را می‌بینند و کاش تصمیم‌گیران و کسانی که پست دارند، کمی در بیان آمار‌ها دقت کنند که بی‌اعتمادی در جامعه بیشتر نشود.»

توهم تورم ۱۲۰ درصدی

 


اینکه یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با نزدیک شدن به انتخابات سعی کند با تخریب دولت خود را مجدداً مطرح کند، جای تعجب ندارد، اما اینکه یک عضو قوه مقننه بدون استناد به محاسبات مراکز معتبر آماری و بر خلاف داده‌های مراجع رسمی کشور مطلبی را بیان می‌کند، جای تعجب دارد و این نگرانی پیش می‌آید که ممکن است وی برای رسیدن به اهداف حزبی، جناحی و شخصی خود نیز در طول دوره نمایندگی دست به تصویب مصوبات ناثواب زده باشد یا پیگیر قوانینی بوده که منافع ملی در آن دنبال نمی‌شود.

غلامرضا نوری‌قزلجه در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد:مسئولان مدام می‌گویند تورم ۴۰ درصد است، این در حالی است که می‌بینیم تورم ۱۲۰ درصد است، پس چطور می‌گویند تورم ۴۰ درصد است؟ واقعیت امر همان است که در عمل اتفاق می‌افتد و بازی کردن با این اعداد و رقم‌ها چیزی نیست که بر مردم پوشیده باشد، چراکه مردم هر روز خرید می‌کنند و روزانه این مسائل را می‌بینند.»

 

توهم تورم ۱۲۰ درصدی



توهم تورم سه‌رقمی نماینده مجلس در شرایطی است که ماه گذشته رکورد کاهش تورم در کشور شکسته شد. بر پایه گزارشات مرکز آمار در خردادماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. ادعای این نماینده مجلس همزمان با ثبت این رکورد نشان می‌دهد گویی این نماینده اصلاح‌طلب علاوه بر اینکه تلاش می‌کند این موفقیت دولت در کاهش پایدار تورم را کمرنگ کند، تهییج افکارعمومی در راستای افزایش انتظارات تورمی را نیز دنبال می‌کند. نوری در اثبات ادعای خود مبنی بر وجود تورم سه‌رقمی به هیچ داده و محاسبات علمی ارجاع نداده است.

محاسبه نرخ تورم فرمول مشخصی دارد و بنا بر فرمول‌های مختلف، این شاخص بر اساس قیمت‌های سال پایه، سال جاری و سبد کالایی معینی در سال پایه یا سال جاری نرخ تورم محاسبه می‌شود و نمی‌توان از روی مشاهدات عینی، عددی دلخواه را به میزان تورم در کشور نسبت داد و این نماینده مجلس گویی با ابتداییات علم اقتصاد و ریاضیات نیز آشنایی ندارد.

در کنار کاهش نرخ پایدار تورم در طول ماه‌های اخیر، میزان نرخ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی نیز به‌عنوان اقلامی که جزو نیاز‌های ضروری روزمره مردم است هیچ‌گاه در طول ۲ سال اخیر تورم بالای ۹۰ درصد را تجربه نکرده و طبق آخرین گزارشات مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کانال ۴۲ درصد قرار گرفته است و فاصله بسیار زیادی تا تورم‌های سه‌رقمی ادعا شده توسط یک نماینده مجلس دارد. بررسی وضعیت نرخ تورم نیز نشان می‌دهد در خردادماه سال جاری تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد کاهش را به ثبت رساند و به این ترتیب رکورد کاهش تورم نقطه‌ای در کشور شکسته شد.

بانک مرکزی توانسته است با استفاده از سیاست‌های پولی فعال در جهت کاهش پایدار تورم گام بردارد و دولت سیزدهم نیز انضباط مالی را الگوی سیاستگذاری اقتصادی خود قرار داده که نتایج این ۲ رویکرد در کاهش رشد نقدینگی و روند نزولی تورم در ماه‌های اخیر قابل مشاهده است.

 

 منبع: روزنامه ایران اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر