24 تير 1402 - 18:21
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

عقبگرد دلار تلگرامی به کانال ۴۸ / ریزش نرخ ارز ادامه دارد

عقبگرد دلار تلگرامی به کانال ۴۸   ریزش نرخ ارز ادامه دارد
در ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه؛ دلار تلگرامی امروز وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد که این روند ادامه‌دار خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۲۹۶۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در پی ریزش‌های متوالی قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی در نتیجه اجرای سیاست‌های تثبیت ارزی بانک‌مرکزی، نرخ دلار غیررسمی در روز‌های اخیر با ثبات همراه شده و در کانال ۴۹ هزار تومان در حال نوسان بود.

 

در معاملات امروز بازار ارز اما؛ نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی حمايت ۴۹ هزار تومانی را از دست داده و در حال کاهش قیمت است. به نحوی که نرخ دلار به ۴۸ هزار و ٨٥٠ تومان هم رسید.

 

البته این در حالی است که مشاهدات میدانی از بازار ارز محدوده خیابان فردوسی تهران نشان می‌دهد اسکناس دلار در کف بازار غیررسمی در نرخ‌های بیش‌از ۴۸۲۰۰ تومان هم خریدار ندارد.

 

به گفته برخی از کارشناسان بازار ارز، قیمت دلار بازار غیررسمی در صورت تداوم بی‌رمقی معاملات و بازار بدون خریدار، می‌تواند به کانال‌های پایین‌تر و تا سطح ۴۵ هزار تومان هم کاهش پیدا کند.

 

از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار در بازار غیررسمی می‌توان به اجرای سیاست تثبیت بازار ارز توسط بانک مرکزی، توسعه مرکز مبادله و محدود کردن بازار غیررسمی، دیپلماسی ارزی و منطقه‌ای دولت و بانک مرکزی و اخبار مثبت این حوزه اشاره کرد.

 

افزایش فروش نفت و دسترسی به درآمد‌های ارزی و تسهیل رویه بازگشت ارز‌های صادراتی نیز از جمله عواملی است که خبر از ادامه کاهش قیمت‌ها در روز‌های آتی را دارد.

 

از سوی دیگر، خبر کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی با توجه به کاهش قابل توجه نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی و انتظارت کاهشی از تورم نوید روز‌های خوب پیش‌رو در ثبات و رشداقتصادی کشور می‌دهد.

 

سیاست‌های بانک مرکزی در روند نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی و کانا‌های تلگرامی تاثیر بسزایی داشته به نحوی که محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در رابطه با مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی گفته بود: در سال جدید، سیاست تثبیت را اتخاذ کردیم که محور اصلی آن کنترل پول و ارز است چراکه معتقدیم اگر این دو متغیر کنترل شود، می‌توانیم آرامش را در بازار‌ها برقرار کنیم. خوشبختانه در فصل بهار سال جاری نسبتاً توانستیم ارز را مهار کنیم و آرامش در بازار ارز به وجود آمد.

 

وی در رابطه با روند پیش روی بازار ارز اظهار کرده است: در سیاست پولی نیز تقریباً توانستیم نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهیم و این نرخ پس از سال‌ها مجدد به کانال ۲۰ درصد بازگشت. فعالیت‌های سیاست گذار اقتصادی و کمک‌های سیاست‌های خارجی، بازار را به سمت ثبات سوق داده است. امیدواریم این ثبات در تابستان نیز ادامه یابد که دراین صورت پیش بینی می‌کنیم که در بازار‌های دارایی روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر