09 مرداد 1402 - 14:51
بذرپاش خبر داد:

سیم کارت‌های ایرانی در راه بازار سوریه

سیم کارت‌های ایرانی در راه بازار سوریه
به گفته رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران وسوریه اپراتور سیارکه توسط طرف ایرانی راه اندازی شده به زودی در سوریه فعال می‌شود.
کد خبر : ۱۵۳۴۹۱

به گزارش ایبِنا، مهرداد بذرپاش در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه اظهار کرد: به دنبال سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت ایرانی به سوریه ۱۶ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید که در این مدت کوتاه بسیاری از توافقات به نتیجه رسیده است.

وی افزود: یکی از سطوح همکاری ایجاد اپراتور سیار است که با همکاری خوبی بین وزارت ارتباطات ایران و وزارت اتصالات سوریه به سرانجام رسیده و این پروژه در حال اجرایی شدن است. در این راستا به زودی سیم کارت‌های اپراتور سوم توسط طرف ایرانی در سوریه راه اندازی می‌شود و گردشگران و زوار می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ایجاد بانک ایرانی در سوریه را یکی دیگر از بخش‌های همکاری دو کشور دانست و گفت: برای انجام مبادلات بانکی طرف ایرانی اقدام به تاسیس بانک کرده که هر چه زودتر در هفته‌های آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این اقدام مهمی است که در حالت عادی شاید چند سال طول می‌کشید، اما ظرف کمتر از سه ماه محقق شد.

وی همچنین بیان کرد: بیمه‌های مشترکی برای تسهیل امور گردشگری و زوار بین ایران و سوریه راه‌اندازی شده است. در خصوص تجارت آزاد نیز به نتایج مثبت و اجرایی رسیدیم.

بذر پاش گفت: حذف تعرفه تجاری کالا‌های دو طرف از جمله ثمرات سفر اخیر است. قبلاً تعدادی از کالا‌ها بین دو کشور ایران و سوریه بدون تعرفه بود، اما با توافقات اخیر تقریباً تعرفه تمامی کالا‌ها به صفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیل ترانزیت از دیگر اقدامات صورت گرفته است، گفت: فعال‌سازی خطوط ریلی هوایی و کشتیرانی بین دو کشور از موضوعات مهمی است که به اجرا رسید. همچنین می‌توانیم کشتی‌های بزرگ‌تری برای ارسال کالا‌ها به سوریه داشته باشیم که لازم است پس کرانه‌هایی در اختیار کشتی‌های ایرانی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در طرف ایرانی همچنین بیان کرد: بیمه‌های مشترکی برای تسهیل امور گردشگری و زوار بین ایران و سوریه راه اندازی شده است. در خصوص تجارت آزاد نیز به نتایج مثبت و اجرایی رسیدیم.

از سرگیری فعالیت دوباره دو خودروساز ایرانی در سوریه به زودی

بذر پاش گفت: حذف تعرفه تجاری کالا‌های دو طرف از جمله ثمرات سفر اخیر است. قبلاً تعدادی از کالا‌ها بین دو کشور ایران و سوریه بدون تعرفه بود، اما با توافقات اخیر تقریباً تعرفه تمامی کالا‌ها به صفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیل ترانزیت از دیگر اقدامات صورت گرفته است گفت: فعال سازی خطوط ریلی هوایی و کشتیرانی بین دو کشور از موضوعات مهمی است که به اجرا رسید. همچنین می‌توانیم کشتی‌های بزرگ‌تری برای ارسال کالا‌ها به سوریه داشته باشیم که لازم است پس کرانه‌هایی در اختیار کشتی‌های ایرانی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری و اقتصادی ایران و سوریه تصریح کرد: مسیر ایران - عراق - سوریه یک مسیر بسیار خوب برای صادرات کالا‌ها به اروپا محسوب می‌شود زیرساخت‌های اجرای این هدف فراهم است. امیدواریم در آینده این کریدور راه‌اندازی شود و قطار‌های ایرانی بتوانند کالا‌ها را از طریق سوریه صادر کنند.

بذر پاش همچنین خبر داد که دو خودروساز ایرانی به زودی فعالیت خود را در سوریه از سر می‌گیرند.

راه‌اندازی کارخانه ساخت لاستیک در سوریه

وی خاطرنشان کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه فعال بودند که به دلیل استاندارد‌های سوریه فعالیت آن‌ها تقریباً متوقف شده بود. با توافقاتی که اخیراً صورت گرفته این دو خودروساز با رعایت استاندارد‌های کشور سوریه می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. همچنین کارخانه ساخت لاستیک توسط ایران در سوریه راه‌اندازی می‌شود.

بذرپاش اعلام کرد: توافقات نفتی خوبی هم بین ایران و سوریه انجام شده که بعد از ظهر اخبار آن با حضور وزیر نفت اعلام می‌شود امیدواریم بتوانیم صادرات محصولات پتروشیمی را داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر