11 مرداد 1402 - 13:54

کانون صرافان عملکردی متناسب با منفعت جامعه نداشت/ تصمیم بانک مرکزی صحیح بود

کانون صرافان عملکردی متناسب با منفعت جامعه نداشت  تصمیم بانک مرکزی صحیح بود
کانون صرافان عملکرد متناسب با سیاست‌ها و منفعت عمومی جامعه را نداشته و باید منحل می‌شد؛زیرا در افزایش نرخ ارز نیز تاثیرگذار بودند.
کد خبر : ۱۵۳۵۶۳

به گزارش ایبِنا، روز گذشته بانک مرکزی از ابطال مجوز کانون صرافان ایرانیان به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، اختیارات و وظایف این کانون خبر داد. بانک مرکزی موافقت‌نامه تاسیس این کانون را به دلیل انحراف از اهداف، وظایف و اختیارات و تحصیل سهام برخلاف موضوع فعالیت اعلام کرد.

«حسین میرزایی» کارشناس اقتصادی با تاکید بر صحیح بودن تصمیم بانک مرکزی در ابطال مجوز و انحلال کانون صرافان ایرانیان به دلیل تخلفات، گفت: کانون صرافان عملکردی متناسب با سیاست‌های کشور و منفعت عمومی جامعه را نداشته و باید منحل می‌شد؛ زیرا صرافی‌ها در افزایش نرخ ارز نیز تاثیر گذار بودند.

وی گفت: برای تحلیل اقدام بانک مرکزی در انحلال کانون صرافان ایراینان، چند ملاحظه را باید مورد توجه قرارداد تا در نهایت بتوان جمع‌بندی از کیفیت اقدام بانک مرکزی بیان کرد.

میرزایی افزود: نخست اینکه با لحاظ مولفه‌های بنیادین اقتصادی که موثر بر نرخ ارز هستند، در ایران رفتار نرخ ارز چندان با این مولفه‌ها توضیح داده نمی‌شود، بلکه رفتاری خارج از منطق اقتصادی را به نمایش می‌گذارد؛ به عنوان مثال لحاظ تورم‌های داخل و خارج، لحاظ درآمد‌های نفتی، نقدینگی، وضعیت کلان و موراد دیگر، در مجموع توضیح دهنده این قبیل نوسانات نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ساختار عرضه ارز در ایران انحصاری است، افزود: در نتیجه انحصارگر دارای قدرت قیمت‌گذاری است. این وضعیت موجب می‌شود تا عواملی در جریان باشند که بتوانند عاملیت خواسته‌های انحصارگر‌ها را بر عهده بگیرند و به نرخ ارز فارغ از مولفه‌های کلان و سیاست‌های دولت، جهت دهند.

وی توضیح داد: از سمت تقاضای ارز نیز به علت فقدان توجه کافی و عدم ایجاد بستر‌های قانونی و پلتفرم‌های لازم، تقاضای سفته بازی، خروج سرمایه و به طور کلی غیر مولد، در عمل رسمیت دارد و در حال سیگنال‌دهی به اقتصاد هستند.

میرزایی ادامه داد: در واقع نرخ‌های ارزی که مطلوب سوداگری (و نه تولید) است، به عنوان مبنا به جامعه مخابره می‌شوند؛ در این حالت نیز عاملینی حضور دارند که به پوشش این قبیل تقاضا‌ها دامن می‌زنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: باتوجه به موارد ذکر شده وقتی که به بخش ارزی کشور نگاه می‌‍شود، شاهد این هستیم که صرافی‌ها یکی از مجاری مهمی هستند که نقش عاملیت را در نکات فوق بر عهده دارند؛ یعنی فعالیتی را انجام می‌دهند که در عمل به بستری برای تحمیل نرخ‌های زیاده خواهانه و خودخواهانه دستوریِ چند صادرکننده و پوشش نرخ‌های مطلوب سوداگران تبدیل شدند.

وی بیان کرد: بستری برای خروج سرمایه و پوشش معاملات در خارج از بستر‌های رسمی و مشروع را ایجاد کردند. در این حالت، ضرر برخی از این صرافی‌ها بسیار بیشتر از فواید آنهاست. بر این اساس است که طبق اطلاعیه بانک مرکزی، کانون صرافان که به نوعی صنف صرافان است، عملکردی متناسب با سیاست‌های کشور و منفعت عمومی جامعه را نداشته و باید منحل می‌شده است.

میرزایی تاکید کرد: البته این نباید تنها اقدام بانک مرکزی باشد، بلکه باید با قدرت بیشتر، اقدام به ساماندهی بخش ارزی کشور کند و این نقطه شروع بانک مرکزی برای اصلاحات ساختاری در بخش ارزی باشد.

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر