24 شهريور 1402 - 10:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

دلالان چگونه بازار ارز را برهم می‌زنند؟ / چشم‌انداز روشن اقتصادی با سیاست تثبیت بانک مرکزی

دلالان چگونه بازار ارز را برهم می‌زنند؟   چشم‌انداز روشن اقتصادی با سیاست تثبیت بانک مرکزی
تلاشهای بانک مرکزی برای ثبات اقتصادی و ارزی بسیار مثبت است چرا که منجر به قابلیت برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی در سرمایه‌گذاری میشود.
کد خبر : ۱۵۳۷۰۹

رحمان سعادت اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیرگذاری سفته بازی بر بازار ارز و اهمیت ورود بانک مرکزی برای نظارت بر عملکرد‌های اینچنینی گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر به ویژه بعد ازتحریم‌ها موجب ایجاد چالش‌هایی برای اقتصاد ایران شده دلالی در بازار ارز است، چرا که بخش اعظمی از سودی که در این بازار‌ها وجود دارد به وسیله تغییر قیمت و زمینه سازی با ایجاد موج‌های روانی برای بالابردن نرخ ارز صورت می‌گیرد که دلالان از آن درآمدزایی خوبی دارند. 

 

وی افزود: در صورتی که بانک مرکزی بر بازار و نظام ارزی کشور تمرکز ویژه‌ای نداشته باشد دلال و سفته باز تلاش می‌کند تا از طرق مختلف کالا و ارز را با قیمت پایین خریداری کند و در اسرع وقت با انتشار خبر‌هایی بازار را دچار نوسان و تنش کند تا ارز و کالای مورد نظر خود را با سود‌های بسیار بالا بفروشد، بنابراین بخشی ازتلاطم‌های بازار ارز در سال‌های گذشته ناشی از دلالی و سوداگری‌ها در این بخش بوده است. 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: وقتی ثبات اقتصادی وجود دارد یعنی قیمت فردا و پس فردا، شبیه به قیمت امروز است لذا به این خاطر بانک مرکزی به دنبال کوتاه کردن دست دلالان و از بین بردن تلاطم‌های غیرواقعی و هیجانی است؛ چرا که وقتی این تلاطم وجود نداشته باشه یعنی سفته بازی و محل و منبع اصلی سود که تلاطمات نرخ ارز است، وجود ندارد. 

 

سعادت تصریح کرد: با از بین رفتن نوسانات غیرواقعی و روانی طبیعتا دلال نمی‌تواند از این فضا به نفع سودبری کلان خود استفاده کند؛ به عبارت دیگر فضای حیاتی برای کسب سود‌های بزرگ برای دلالان، انتشار اخبار کذب و فضای هیجانی در بازار است به این دلیل بانک مرکزی تلاش می‌کند تا دلالان و تاثیر گذاران مخرب بر ارز را از این بازار دور کند. 

 

کارشناس و تحلیلگراقتصادی گفت: ثبات قیمت‌ها از این جهت حائز اهمیت است که چشم انداز روشنی پیش روی فعال اقتصادی باز می‌کند و مانع نوساناتی می‌شود که عموما دلالان در بازار ارز ایجاد می‌کنند. 

 

وی تاکید کرد: تلاش‌های بانک مرکزی برای ثبات اقتصادی و ارزی بسیار تاثیرگذار است چرا که منجر به ایجاد قابلیت برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی برای تداوم و افزایش فعالیت‌ها و سرمایه گذاری در اقتصاد می‌شود. 

 

وی خاطر نشان کرد:هر گونه نوسان در قیمت ارز به نفع دلالی و سفته بازی و به ضرر بخش تولیدی است اگر دولت به دنبال رشد تولید و سرانه درآمد افراد جامعه است اولین و مهمترین گام تثبیت اقتصاد است. کشور‌هایی که ثبات اقتصادی و سیاسی دارند طبیعتا پیشرو‌تر هستند و توسعه یافته ترند به این خاطر سیاست تثبیت اقتصادی و برخورد با دلالان از سوی بانک مرکزی سیاست بسیار درستی است که باید ازآن حمایت شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر