افزایش دورقمی تجارت روسیه و چین

افزایش دورقمی تجارت روسیه و چین
تجارت چین و روسیه با افزایش صادرات و واردات دو طرف از ابتدای سال جاری میلادی، شاهد جهش دو رقمی بوده است.
کد خبر : ۱۵۳۷۸۴

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت بین این کشور و روسیه پس از رسیدن به بالاترین رقم خود در سال ۲۰۲۲، با افزایش صادرات و واردات دو طرف از ابتدای سال جاری میلادی، شاهد جهش دو رقمی بوده است.

به گفته این اداره، تجارت دوجانبه چین و روسیه در دوره ژانویه تا ژوئیه ۳۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافت و به ۱۳۴.۱ میلیارد دلار رسید.

در طول دوره گزارش شده، صادرات چین به روسیه نسبت به سال گذشته ۷۳.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۲.۵ میلیارد دلار رسید.

بر اساس این گزارش، واردات غول اقتصاد آسیا یعنی چین از روسیه در این مدت یه میزان ۱۵.۱ درصد افزایش یافت و به ۷۲ میلیارد دلار رسید.

فقط در ماه ژوئیه، گردش تجاری بین دو کشور به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید و صادرات چین نیز ۱۰.۲ میلیارد دلار ثبت شد که اندکی از صادرات روسیه که ۹.۲ میلیارد دلار بود، بیشتر بود.

تا پایان سال ۲۰۲۲، تجارت بین روسیه و چین با ۲۹.۳ درصد رشد سالانه به رکورد ۱۹۰.۳ میلیارد دلار رسیده است.

این تجارت در مسیری است که از هدف تعیین شده توسط دو کشور یعنی ۲۰۰ میلیارد دلار در سال جاری میلادی عبور خواهد کرد و هر دو کشور تاکید کرده‌اند که رقم تاریخی ۲۵۰ میلیارد دلاری در سال "کاملا واقع بینانه" است.

روابط اقتصادی روسیه و چین با تصمیم متقابل برای انجام اکثر معاملات با ارز‌های ملی این کشور‌ها به جای دلار آمریکا تقویت شده است.

مسکو و پکن هر دو تلاش‌ها را برای کاهش وابستگی به دلار و یورو در تجارت بین‌المللی در شرایطی افزایش داده‌اند که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و جنگ تجاری آمریکا با چین ادامه داشته است.

 

 منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر