قیمت جهانی برنج رکورد ۱۵ ساله را شکست

قیمت جهانی برنج رکورد ۱۵ ساله را شکست
قیمت جهانی برنج به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر نزدیک شده است.
کد خبر : ۱۵۳۸۵۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، قیمت برنج به بالاترین حد خود در تقریباً ۱۵ سال اخیر رسیده، با وجودی که نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی پس از محدودیت محموله‌های صادرکننده بزرگ هند، افزایش یافته است. شرایط نامساعد آب و هوایی در آسیای جنوب شرقی می‌تواند بر تولید محصولات زراعی تأثیر بگذارد. بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید ۵ درصد شکسته تایلندی، به عنوان معیار آسیایی، به ۶۴۸ دلار در هر تن جهش یافته که بالاترین مقدار از ماه اکتبر ۲۰۰۸ است.

این افزایش پس از آن اتفاق افتاد که هند، به عنوان صادرکننده پیشروی برنج جهان، محدودیت‌هایی را برای محموله‌های برنج سفید غیر باسماتی در اواخر ماه جولای اعلام کرد. دولت هند این اقدام را تلاشی برای آرام کردن روند قیمت برنج داخلی اعلام کرد که از ماه اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته بود. با این حال، این ممنوعیت، نگرانی‌هایی را در مورد تورم بیشتر در بازار‌های جهانی مواد غذایی ایجاد کرده در حالی که برنج برای رژیم غذایی میلیارد‌ها انسان در آسیا و آفریقا حیاتی است.

آخرین تهدید مربوط به ذخایر برنج تایلند است، دومین حامل بزرگ جهان، جایی که مقام‌های مسئول، کشاورزان را تشویق می‌کنند تا به محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند روی آورند در حالی که این کشور برای شرایط آب و هوایی خشک‌تر با شروع پدیده ال نینو آماده می‌شود. این چرخه اقلیمی تمایل به کاهش بارندگی در آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق داشته و بر محصولات کشاورزی تأثیر منفی دارد. داده‌ها نشان داد که ال نینوی قبلی در سال زراعی ۲۰۱۵ -۲۰۱۶ سطح زیر کشت برنج تایلند را کاهش داد و تولید برنج را در مقایسه با سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داد. بر اساس گزارش پایگاه داده گرو، مجموع بارندگی امسال در مناطق کشت برنج کشور ۲۳ درصد کمتر از سطح سال گذشته است، اگرچه هنوز نزدیک به میانگین ۱۰ ساله است.

به گفته چاروئن لاوتاماتاس، رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، در هفت ماهه اول سال جاری، تایلند ۴.۸ میلیون تن از محصول را با صادرات ماهانه ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تن ارسال کرده است. وی صادرات برنج در سال گذشته را ۷.۷۱ میلیون تن اعلام کرد. به نقل از رویترز، لاوتاماتاس هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: بازار جهانی به دلیل سفته بازی در هر بازاری بسیار آشفته است و بر کشور‌هایی که سهام هم ندارند، تأثیر می‌گذارد.

{ پدیده ال نینو:  یکی از چرخه‌های مشهورآب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. }

 

برچسب ها: برنج افزایش قیمت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر