24 مرداد 1402 - 10:41

استقبال ترکمنستان از گسترش حضور ایران در بازار این کشور

استقبال ترکمنستان از گسترش حضور ایران در بازار این کشور
رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی گفت: بازار ترکمنستان آمادگی گسترش روابط و حضور ایران را دارد.
کد خبر : ۱۵۳۹۹۱

به گزارش ایبِنا، حسن مرتجی با بیان اینکه نمایشگاه «ایران پروژه» طی ۱۵ سال گذشته برای افزایش سهم ایران از بازار ترکمنستان فعالیت‌های مداومی داشته است، اظهار کرد: در آغاز این اقدامات موجب شد که حجم تجارت ایران و ترکمنستان از ۱۷۵ میلیون دلار صادرات در سال ۱۳۸۷ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این افزایش رقم بزرگی برای بازار پنج میلیون نفری ترکمنستان بود، افزود: همکاری‌های سفارت ایران در ترکمنستان و سازمان توسعه تجارت در این بخش بسیار تاثیر گذار بوده و از سوی دیگر اقدامات فعالان اقتصادی، مشارکت کنندگان و تلاش‌های گروهی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی توانست مسیر را هموارتر کند.

مرتجی با اشاره به برگزاری ششمین دوره نمایشگاه ایران پروژه در ترکمنستان، اظهار داشت: دولت ترکمنستان از برگزاری این نمایشگاه استقبال می‌کند، زیرا با توجه به سوابق و تاثیرات این نمایشگاه، اقدامات بزرگی به سرانجام رسیده است.

وی تاکید کرد: نمایشگاه ایران پروژه در ترکمنستان منجر به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف شده و زمینه برای امضای قرارداد‌های بسیاری را فراهم کرده است و به همین دلیل در منطقه شناخته شده، به شمار می‌رود.

رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ با امضای قراردادی میان ایران و ترکمنستان مبنی بر واردات گاز از این کشور و صادرات کالا و خدمات، تعهد عظیمی به وجود آمد که ارقام تجاری را صعودی کرد.

وی افزود: بازار ترکمنستان از این نظر ویژه است که با دیگر کشور‌های همسایه با ترکیب نسبی جمعیت به این حجم از تجارت دست نیافتیم و به دلیل این میزان از استقبال، رویکرد تجار به این سمت بسیار افزایش داشت.

مرتجی، کاهش ارقام تجاری در سال‌های اخیر را به دلیل کرونا دانست و گفت: با توجه به پنج میلیون نفر جمعیت ترکمنستان، سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار تجارت با این کشور رقم قابل قبولی است و در شرایط خوبی قرار داریم.

وی افزود: همه پروژه‌های یک دهه اخیر که در مرز دو کشور اجرایی و عملیاتی شده است، نتیجه برگزاری نمایشگاه ایران پروژه بود و موجب گسترش روابط دو کشور شد.

رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، اظهار داشت: چهار مرز فعال اینچه برون، باجگیران، لطف آباد و سرخس میان دو کشور وجود دارد؛ ترکمن‌ها از بازارچه‌های مرزی نیز استقبال می‌کنند و مایل به حضور و خرید از این فضا‌های موجود هستند.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران پروژه در چهار محور اصلی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، آب، برق و انرژی، ساختمان و خدمات فنی و مهندسی برگزار می‌شود، تاکید کرد: تجارت ایران با ترکمنستان از مبادلات با جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و حتی روسیه بیشتر بوده است.

نمایشگاه ایران پروژه از دوم تا پنجم آبان ماه در عشق‌آباد ترکمنستان با مجوز سازمان توسعه تجارت و در راستای تاکیدات روسای جمهور دو کشور برگزار می‌شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر