26 مرداد 1402 - 11:05
اظهارات فعالان اقتصادی نشان داد؛

تامین ارز کالا‌های اساسی به‌خوبی در جریان است/ خبرسازی برخی واردکنندگان برای ایجاد التهاب

تامین ارز کالا‌های اساسی به‌خوبی در جریان است  خبرسازی برخی واردکنندگان برای ایجاد التهاب
روند تخصیص و تامین ارز برای واردات نهاده‌های دامی و کالای اساسی به خوبی از سوی بانک مرکزی در حال انجام شدن است.
کد خبر : ۱۵۴۰۴۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم در دو سال گذشته بوده است. وقتی دولت شروع به کار کرد، وضعیت ذخایر راهبردی بسیار نگران کننده بود اما با تلاش شبانه‌روزی در مدت کوتاهی دوباره ذخایر کشور پر شد.

 

این وضعیت تا امروز ادامه داشته به طوری که در کنار اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید داخل - که نمونه بارز آن در موضوع تولید و خرید تضمینی گندم قابل مشاهده است - همواره جریان واردات کالاهای مورد نیاز کشور از خشکی و دریا برقرار بوده است و ماهانه چندین کشتی در بنادر کشور پهلو می‌گیرند.

 

یکی از مهمترین ضرورت‌های استمرار جریان واردات کالاهای اساسی، تخصیص و تأمین ارز است. رئیس کل بانک مرکزی از ابتدای آغاز به کار خود به تامین ارز برای نیاز‌های ضروری مانند دارو، درمان و کالا‌های اساسی توجه ویژه داشته که تاکید بانک‌مرکزی برای تامین کالا‌های اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گواهی بر این موضوع است.

آمار‌های گمرک هم بهبود وضعیت واردات کالاهای اساسی و نهاده را تأیید می‌کند. بر این اساس تا تیرماه امسال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار وارد شده که نشان می‌دهد نسبت به تیرماه ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۰ هزار تن نهاده بیشتری وارد شده است؛ یعنی از نظر وزنی رشدی حدودا ۳۰ درصدی و از نظر ارزشی رشدی ۲۶ درصدی داشته است.

 

خبرسازی جریان‌های ذینفع

 

در این شرایط که تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی به خوبی صورت می‌گیرد عده‌ای از فعالان اقتصادی ذینفع در فضای مجازی مطالبی را مطرح کردند که منطبق با حقیقت نیست.

 

این افراد با ادعای اینکه طی کمتر از دو ماه گذشته مرغدار هزینه نهاده‌های دامی را واریز کرده، اما ۳۰ کشتی حامل نهاده دامی در بندر‌های جنوب معطل مانده است، مدعی شده‌اند که دلیل این معطلی عدم توانایی دولت و بانک مرکزی در تامین ارز است.

 

طرح این ادعاها زمانی صورت می‌گیرد که هم بازار ارز در ثبات و آرامش است و تخصیص‌ها به خوبی انجام می‌شود و هم بازار مرغ با توجه به افزایش کم‌سابقه جوجه‌ریزی در روند کاهش قیمت قرار گرفته است. این دو وضعیت اصلا به مذاق جریان ذینفع از نوسانات قیمت خوش نمی‌آید و طبیعی است که هر تلاشی انجام می‌دهند تا فضای روانی بازارها را به هم بریزند و از نوسانات بوجود آمده بهره‌برداری کنند.

 

پاسخ به ادعاهای نادرست

 

در پاسخ به ادعای مطرح شده، کارشناسان و فعالان این حوزه در گفتگو با رسانه‌ها ادعای فوق را رد کرده‌اند. داوود رنگی؛ عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دامی در گفتگو با نود اقتصادی اظهار کرد: در برخی خبر‌ها به وضعیت نابسامان نهاده برای مرغداران اشاره شده که این اخبار واقعیت چندانی ندارد. وضعیت عموم مرغداران کشور از نظر تأمین نهاده مساعد است. دو نهاده اساسی و مورد نیاز مرغداران یعنی جو و ذرت به میزان کافی در دسترس است و فقط کمی در بحث کنجاله سویا مشکل داریم که آن نیز در حال ورود به کشور است.

 

وی تاکید کرد: این که عده‌ای به دروغ گفتند ۳۰ کشتی نهاده در بنادر مانده و دولت ارز ترخیصی آن را نمی‌دهد، حقیقت ندارد، چون ۱۷ کشتی است که بخش زیاد آن دانه روغنی است و باید روغن‌کشی شود بنابراین نیاز ارزی مطرح نیست. اکثر مرغداران نیز در حال حاضر به راحتی نهاده در دسترس را تامین می‌کنند و مشکل چندانی ندارند.

 

آمارسازی برخی واردکنندگان

 

قاسم رضائیان؛ رئیس اتاق بازرگانی گیلان هم در گفتگو با تسنیم گفته است: واردکنندگان نهاده‌های دامی با توجه به تخصیص و تامین ارز از سوی دولت، آمار‌های غلط و بالایی را در مصرف سرانه اعلام می‌کنند. متاسفانه بزرگترین مشکل در روند تامین ارز، همان آمار‌های غلطی است که توسط واردکننده‌ها اعلام می‌شود. برخی از واردکنندگان با تغییر و افزایش درصد مصرف سرانه قصد دارند تا ارز بیشتری را دریافت کنند در حالی که مصرف سرانه واقعی پایین‌تر از آمار اعلام شده توسط آنهاست.

 

تامین ارز به خوبی صورت گرفته است

 

وی با تاکید بر اینکه روند تخصیص و تامین ارز برای واردات نهاده‌های دامی به خوب از سوی دولت و بانک مرکزی در حال انجام شدن است بیان کرد: دولت و بانک مرکزی باید به وضعیت آمار‌های غلط نظارت کنند. خوشبختانه تامین و تخصیص ارز در بسیاری از موارد به خوبی انجام شده و حتی می‌توان گفت در برخی موارد زیاده روی هم صورت گرفته و واردات بیشتری با توجه به آمار‌های غلط انجام شده است.

 

افزایش تخصیص‌ها با آزادسازی منابع ارزی

 

با اقدامات بانک مرکزی، برای تامین ارز کالا‌های اساسی مشکلی خاصی وجود ندارد، با این وجود در پی آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که قرار است به طور ویژه برای واردات کالاهای اساسی و ضدتحریمی استفاده شود، تامین ارز برای نهاده‌های دامی با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 

در این زمینه مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرنگارایبِنا، گفت: آزاد سازی منابع ارزی باعث اضافه شدن ۱۲ درصد درآمد به منابع ارزی برای تامین کالای اساسی می‌شود. تزریق ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو‌ها و لوازم پزشکی اثر بسیار خوبی بر وضعیت تامین کالایی کشور دارد.

 

وی افزود: همراهی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز‌های حاصل از صادرات در کنار تزریق منابع آزاد شده به اقتصاد منجر به ایجاد روندی خوب در تامین ارز مورد نیاز کشور می‌شود و هرچه قدر بانک مرکزی ارز بیشتری برای تخصیص به واردات داشته باشد تامین مواد اولیه در حوزه تولید تسهیل و به نوعی معیشت مردم نیز بهبود پیدا می‌کند.

 

حریری تاکید کرد: آزاد سازی منابع به تامین نهاده‌های وارداتی مربوط به حوزه تولید کمک می‌کند، چون عرضه بیشترِ کالا منجر به ایجاد توازن در بازار و افزایش رشد تولید می‌شود.

 

به نظر می‌رسد وضعیت تأمین ارز کالاهای اساسی و به طور ویژه نهاده‌های دامی نه تنها به‌خوبی در حال تأمین است که با دسترسی به منابع ارزی جدید بسیار تقویت خواهد شد و طرح ادعاهای جهت‌دار درباره مشکلات تخصیص ارز با اهداف دیگری مطرح می‌شود. همانطور که کارشناسان هم می‌گویند، با ادامه این روند باید شاهد آرامش در بازار کالاهای اساسی و کنترل تورم در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر