ناتوانی آمریکا در کنترل افزایش قیمت بنزین در این کشور

ناتوانی آمریکا در کنترل افزایش قیمت بنزین در این کشور
نشریه هیل نوشت، باوجود افزایش تولید نفت در آمریکا، واشنگتن نتوانسته جلوی افزایش قیمت بنزین در این کشور را بگیرد.
کد خبر : ۱۵۴۰۶۷

به گزارش ایبِنا، به نقل از نشریه هیل، متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به ۳.۸۵ دلار رسیده که تقریبا ۳۰ سنت از قیمت ماه گذشته بیشتر است.

با این حال، قیمت‌ها هنوز نسبت به رقم سال گذشته که به علت حمله روسیه به اوکراین بسیار افزایش یافته بود، پایین‌تر است، اما بالاترین رقم قیمت در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

عواملی که باعث افزایش قیمت شده، شامل کاهش عرضه نفت در خارج از این کشور و موضوعاتی در پالایشگاه‌های تبدیل‌کننده نفت خام به بنزین است.

قیمت نفت مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت بنزینی است که در نهایت در جایگاه‌ها به دست مشتریان می‌رسد. قیمت نفت طی چند ماه گذشته در کنار قیمت بنزین افزایش یافته است.

تحلیلگران معتقدند که کاهش تولید از سوی اوپک پلاس از ماه اکتبر تاکنون، عامل اصلی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بوده است.

تام کلوزا، رئیس بخش تحلیل‌های جهانی انرژی در اویل پرایس گفت: «اگر کاهش تولید اوپک نبود، فکر می‌کنم، قیمت بنزین بین ۳.۲۵ تا ۳.۵ دلار بود.»

وی افزود: «آن‌ها اقدامات فوق‌العاده‌ای انجام دادند و فکر می‌کنم این اقدامات تاثیرگذار است.»

اوپک پلاس در ماه اکتبر اعلام کرد، عرضه نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. بعلاوه، عربستان نیز اعلام کرد که به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود در ماه‌های جولای، اگوست و سپتامبر کم خواهد کرد. روسیه نیز از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات خود در ماه آگوست و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه سپتامبر خبر داد.

درحالی‌که آمریکا بیش از زمان همه‌گیری نفت تولید می‌کند، یک پیش‌بینی جدید دولت این کشور می‌گوید، انتظار می‌رود، تولید نفت این کشور در سال جاری میلادی به طور متوسط به ۱۲.۸ میلیون بشکه در روز برسد که بیش از ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این رقم کاهش تولید سایر کشور‌ها را جبران نخواهد کرد.

ناصر امین، رئیس پیش‌بینی تولید نفت خام در اداره اطلاعات انرژی، بخش آماری وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، در حالی که کاهش تولید بین‌المللی ممکن است سیگنال قیمتی ایجاد و آمریکا را به تولید بیشتر تشویق کند، انتظار نمی‌رود، شرکت‌های داخلی به طور کامل این افزایش تولید را جایگزین کنند.

وی توضیح داد: «مجموعه‌ای از تولیدکنندگان مستقل در آمریکا وجود دارند که بر اساس ترازنامه خود، تصمیمات مستقل می‌گیرند.»

بن کهیل، کارشناس ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات آب وهوایی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در این باره گفت، شرکت‌های آمریکایی در سال‌های اخیر بیش از معمول نسبت به جبران کسری ایجاد شده از سوی کشور‌های اوپک پلاس مردد بوده‌اند، زیرا بیشتر به دنبال ایجاد نظم در فعالیت و نه توسعه آن بوده‌اند.

وی افزود: «این بخش مانند گذشته منعطف نیست. تولیدکنندگان دیگر به دنبال قیمت‌های بالاتر نیستند و من فکر می‌کنم به اوپک فدرت نفوذ بیشتری داده‌اند.»

به جز کاهش تولید اوپک، موضوعات مربوط به پالایشگاه‌های آمریکا نیز باعث افزایش قیمت بنزین شده است.

بنا بر اعلام انجمن خودروی آمریکا، گرمای شدید حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش‌ها را خاموش کرده است. این رقم حدود ۳ درصد از کل ظرفیت امریکا برای تولید بنزین از نفت را تشکیل می‌دهد.

اندی لیپو، رئیس شرکت مشاوره «لیپو اویل اسوشیتد» گفت: «گرمای هوا در سراسر جهان، پالایشگاه‌ها را مجبور کرده است، تا میزان پالایش خود را کاهش دهند، زیرا تجهیزات به درستی نمی‌توانند کار کنند.»

 

منبع: فارس

برچسب ها: بنزین آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر