29 مرداد 1402 - 12:43
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد

سیاست‌های کنترل نرخ ارز و نقدینگی عامل کاهش نرخ مسکن

سیاست‌های کنترل نرخ ارز و نقدینگی عامل کاهش نرخ مسکن
کاهش نوسان و ثابت ماندن نرخ ارز که یکی از سیاست های مورد نظر بانک مرکزی است در کاهش نوسانات بازار مسکن نقش مهمی ایفا می کند.
کد خبر : ۱۵۴۱۲۲

فرهاد بیضایی؛ کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص بازار مسکن و رکودی که در این بازار دیده می‌شود گفت: به هر حال بخش زیادی از مردم متقاضی مسکن هستند، اما مساله این است که قدرت خرید مردم برای خرید مسکن مورد نیاز خود پایین است، هر چند سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر به ثبات نسبی نرخ ارز کمک کرده، اما چون قیمت و تقاضای مسکن وابسته به مولفه‌های دیگری نیز هست از این منظر سایر مسائل نیز در موضوع تامین و ساخت و ساز مسکن تاثیر گذارند.


وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نسبت ساخت وساز مسکن روستایی به شهری بیشتر بوده یا بالعکس بیان کرد: با توجه به وعده‌های داده شده از سوی دولت برای ساخت و ساز مسکن می‌توان گفت دولت درحوزه ساخت و ساز مسکن روستایی توفیقاتی کسب کرده، اما با قاطعیت در خصوص توفیق دولت در حوزه نهضت ملی و توسعه بازار مسکن نمی‌توان اظهار نظر کرد چرا که براساس نیاز انباشت شده اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.


کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن در ادامه بحث تصریح نمود: با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه ثبات اقتصادی و ارزی در پیش گرفته و کنترل خلق نقدینگی در نظام بانکی و کنترل ترازنامه بانک‌ها نمی‌توان وضعیت حادی در افزایش قیمت مسکن متصور شد از این جهت نباید منتظر اتفاق یا رخداد خاصی که منجر به افزایش نرخ مسکن شود باشیم.


بیضایی افزود: به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی با کمک دولت سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها را دنبال کند و خلق نقدینگی صورت نگیرد شرایط نرخ مسکن و تبعاتی که از جهت هیجانی شدن نرخ ارز بر بازار‌های مختلف تحمیل می‌شود این بار دامن بازار مسکن را نگیرد، یعنی شرایط به نفع افزایش نرخ مسکن تمام نمی‌شود.


او معتقد است: کاهش نوسان نرخ ارز و ثابت ماندن نرخ ارز که یکی از سیاست‌های مورد نظر بانک مرکزی است در کاهش نوسانات بازار مسکن نقش مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که بازار ارز به خوبی مدیریت شود ونوسانات و هیجانات این بازار را از روند کنونی خارج نکند قیمت مسکن دچار روند‌های صعودی نمی‌شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر