افزایش تجارت با ارز‌های ملی در دستور کار نشست بریکس

افزایش تجارت با ارز‌های ملی در دستور کار نشست بریکس
روزنامه انگلیسی نوشت: در نشست آتی بریکس درباره توافق افزایش سهم تسویه حساب‌های مبادلات تجاری با استفاده از پول ملی گفتگو خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۴۱۹۷

به گزارش ایبِنا، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از مقام‌های مطلع گزارش داده بریکس ممکن است در نشست آتی در ژوهانسبورگ انعقاد توافقی که سهم تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از پول ملی را افزایش می‌دهد، مورد بحث قرار دهد.

با این حال این نشریه گزارش داده ایده ایجاد واحد پول مشترک یا رد دلار به این معنا مورد بحث قرار نمی‌گیرد. به گزارش فایننشال تایمز، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی که ریاست کنونی بریکس را برعهده دارد اواسط اوت گفت دلارزدایی در دستور کار گروه قرار ندارد.

اجلاس گروه بریکس قرار است ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود تا به بزرگترین نشست سران کشور‌ها و دولت‌های «جهان جنوب» در سال‌های اخیر تبدیل شود. از ۵۴ رهبر آفریقایی برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به صورت آنلاین در نشست شرکت می‌کند و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌اش به صورت حضوری این کشور را نمایندگی خواهد کرد. طبق گزارش‌ها، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین برای این نشست به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.

«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هم به منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی چهارشنبه عازم شهر ژوهانسبورگ محل برگزاری این اجلاس خواهد شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشور‌های حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور چهار عضو موسس به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ رسماً تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهمترین شاخصه در این گروه کارکرد‌های اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است. در حال حاضر علاوه بر پنج عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و شش کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و … اشاره کرد که از آن‌ها به عنوان بریکس پلاس یاد می‌شود.

پیشنهاد ایجاد بریکس پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد تا مکانیزمی برای نزدیک‌کردن کشور‌ها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد.

عضویت ایران در گروه بریکس یکی از موضوعات خبرساز طی ماه‌های اخیر بوده و در همین باره «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اواسط مرداد ماه به آفریقای جنوبی سفر کرد. امیرعبدالهیان در جریان این سفر با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار و اعلام کرد «آقای رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به آفریقای جنوبی دعوت شده است».

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، حضور آیت‌الله رئیسی در نشست بریکس را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند است ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود و از حمایت کامل ما برخوردار خواهد بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر