04 شهريور 1402 - 20:09

نرخ بالای وام مسکن در آمریکا و کوچک شدن خانه‌ها

نرخ بالای وام مسکن در آمریکا و کوچک شدن خانه‌ها
در حالیکه نرخ تورم در مسیر پیش بینی شده اقتصاددانان آمریکایی حرکت نکرده و بانک مرکزی نیز بار‌ها نرخ بهره بانکی را افزایش داده است.
کد خبر : ۱۵۴۴۰۶

به گزارش ایبِنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: خریداران خانه در آمریکا به دنبال ویژگی‌هایی با عملکرد‌های متعدد مانند آشپزخانه‌های چند منظوره با کشو‌ها و میز‌های غذاخوری هستند.

طبق این گزارش، ترکیب خانه‌های تازه ساخت در آمریکا سال گذشته تغییر کرد.

به گفته گروه زیلو، شرکت خرید و فروش ملک به صورت آنلاین در ایالات متحده آمریکا، ساختمان‌های جدید کوچک‌تر شدند و پیمانکاران شروع به ساخت خانه‌های مشترک‌تر کردند.

ساخت و ساز خانه‌های کمتر از سه اتاق خواب در آمریکا در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۹.۵ درصد افزایش یافته است.

ریچارد مارتین، استاد برنامه املاک و مستغلات دانشگاه جورجیا گفت: ساخت و ساز جدید خانه‌های مشترک با طبقه‌های بیشتر، اما اتاق‌خواب‌های کمتر ۳۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

به گفته وی، خانه‌های مجزا در همان دوره زمانی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

مارتین توضیح داد این روند بدان معناست که فروش خانه‌های پیش ساخته کاهش یافته است. سازندگان نیز با نیاز‌های خریدارانی که خانه‌های کوچک‌تری نسبت به قبل می‌خواهند تطبیق می‌دهند.

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، سازندگان و معماران در حال افزایش اندازه اتاق‌های چند منظوره مانند آشپزخانه و اتاق‌های بزرگ هستند.

تیموتی ساویج، استادیار بالینی در موسسه املاک و مستغلات شاک نیویورک، گفت: سازندگان و معماران در حال افزایش اندازه اتاق‌های چند منظوره مانند آشپزخانه و اتاق‌های بزرگ هستند.

ساویج گفت: مردم اساسا در حال تغییر چیدمان خانه‌های خود هستند و این نشان می‌دهد دریافت وام مسکن ثابت ۳۰ ساله گران‌تر است و مردم معمولاً دو روز در هفته بیرون از خانه کار می‌کنند.

کاهش نرخ تورم در آمریکا که در مسیر پیش بینی شده اقتصاددانان (دو درصد) قرار نگرفته و انتظار بانک مرکزی این کشور را نیز برآورده نکرده است، جرومی پاول رئیس این بانک را بر سر دو راهی کنترل تورم یا تشدید رکود (تغییر رکود مقطعی به رکود غیرقابل کنترل) قرار داده است.

در حالیکه بازار وال استریت روز جمعه به وقت محلی در انتظار سخنان "جرومی پاول" رئیس بانک مرکزی (فدرال رزرو) در گردهمایی سالانه این بانک در جکسون هول واقع در ایالت وایومینگ بود، او گرچه قاطعانه از برنامه رسیدن دولت آمریکا به تورم ۲ درصدی سخن گفت، اما محتاطانه اعلام کرد این بانک آماده است «در صورت لزوم» نرخ بهره را برای رسیدن به این هدف، بیشتر افزایش دهد.

"جرومی پاول" رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) روز جمعه به وقت محلی در گردهمایی سالانه این بانک گفت که این بانک تا زمانی که تورم به هدف بلندمدت ۲ درصد در سال بازنگشته است، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، زیرا تورم در اقتصاد ایالات متحده آمریکا آنطور که ابتدا تصور می‌شد، کاهش نیافته است.

پاول تاکید کرد: "وظیفه بانک مرکزی این است که تورم را به هدف ۲ درصدی کاهش دهد و ما این کار را انجام خواهیم داد. "

رئیس بانک مرکزی آمریکا ادامه داد: بانک مرکزی "آماده است در صورت لزوم نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد و تا زمانی که مطمئن شود تورم به طور پایدار به سمت هدف ما حرکت می‌کند، این سیاست را در سطح محدودی حفظ کند. "

پاول اعلام کرده تورم از اوج خود کاهش یافته است، اما اذعان می‌کند قیمت‌ها همچنان بالا باقیمانده است.

تورم در آمریکا در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر یعنی بیش از ۹ درصد رسید که دلیل آن تریلیون‌ها دلار هزینه‌های امدادی دولت آمریکا پس از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بود.

بانک مرکزی آمریکا در تلاش خود برای مهار تورم، نرخ بهره را از مارس ۲۰۲۲، ۱۱ بار افزایش داده و به بالاترین حد در ۲۲ سال گذشته رسانده است.

به گزارش ایرنا، داده‌های منتشر شده از سوی دولت آمریکا در ۱۹ مرداد ماه نشان داد که قیمت مصرف کننده در ماه جولای امسال نسبت به سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشت.

اگرچه نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا نسبت به نرخ تورم ۹.۱ درصدی سال گذشته کمتر است، اما همچنان از هدف بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ تورم به ۲ درصد دور است.

این داده‌ها یکی از عوامل کلیدی است که بانک مرکزی آمریکا با استفاده از آن‌ها برای ادامه افزایش نرخ‌های بهره تصمیم گیری می‌کند.

قیمت بنزین در آمریکا در ماه جولای نزدیک به ۳۰ سنت افزایش یافته و به میانگین ملی ۳.۸۳ دلار در هر گالن رسیده است. نرخ دستمزد در ماه جولای امسال در مقایسه با جولای سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش و نرخ بیکاری اندکی کاهش یافته است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر